Što su otkrile sonde koje su sinoć udarile u Mjesec?

Dvije NASA-ine sonde koje su sinoć oko 23:30 h po našem vremenu udarile u površinu Mjeseca tijekom svoje misije otkrile su da je kora našeg prirodnog satelita tanja nego što se ranije mislilo.

Robotizirane letjelice Ebb i Flow misije Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL), od kojih je svaka bila velika poput manjih perilica za rublje, jučer su okončale svoju jednogodišnju znanstvenu misiju udarivši brzinom od 1,7 km u sekundi u planinu visoku dva kilometra nedaleko od kratera Goldschmidt kraj sjevernog pola Mjeseca (pogledajte simulaciju dolje). Njihovo konačno počivalište, odabrano je tako da se izbjegne mogućnost da se naruše lokacije i ostaci prijašnjih misija poput Apolla. Nazvano je po Sally Ride, prvoj Amerikanki koja je poletjela u svemir, a do svoje smrti u srpnju radila je na popularizaciji programa Grail.

Oko Mjeseca su letjele nešto manje od godine dana i mjerile njegovo gravitacijsko polje. Kada su prolazile preko područja snažnije gravitacije, lagano bi ubrzale pa bi se udaljenost između prve i druge nakratko povećala. Preciznim mjerenjima ove razdaljine znanstvenici su otkrili da je Mjesečeva kora tanja nego što se mislilo te da su udari raznih svemirskih tijela u nju izazvali veća podzemna oštećenja i lomove od očekivanih (pogledajte video sasvim dolje). Na mjestima udara otkrile su i velike količine skrutnute lave. Neke pukotine sežu duboko u unutrašnjost Mjeseca što pokazuje da se on u ranoj fazi, kada je još bio vruć, širio prije nego što se počeo hladiti i skupljati.

Grailova otkrića pomoći će znanstvenicima da bolje razumiju formiranje kamenih tijela u Sunčevom sustavu kao i posljedice udara kometa i asteroida u njihove površine u ranoj povijesti. Stručnjaci se također nadaju da će prikupljeni podaci dati konačan odgovor na pitanje kako je nastao Mjesec. Prema prevladavajućoj teoriji u Zemlju je prije više milijardi godina udarilo tijelo veličine Marsa i odlomilo materijal iz kojeg se formirao naš prirodni satelit. No neki znanstvenici smatraju da je Zemlja svojevremeno mogla imati dva mjeseca koji su se kasnije spojili. Čini se da Grailova očitanja ne podupiru ovu ideju.

NASA je izgubila radio kontakt s prvom sondom u 23:28 h, a s drugom 20 sekundi kasnije. Mjesto njihova udara u to se vrijeme nalazilo u mraku, međutim, postoji mogućnost da je nešto uspjela zabilježiti NASA-ina misija Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) svojim infracrvenim kamerama.

Sonda Flaw u ožujku je postala prva letjelica koja je svojom kamerom snimila let neke druge misije – kruženje LRO-a oko Mjeseca (pogledajte video dolje).