Biljke u svemiru dokazale da je gravitacija nepotrebna za normalan rast

Kada je sjeme posađeno u zemlju, korijenje uglavnom raste prema dolje u potrazi za vodom i hranjivim tvarima. No, što se događa kada ne postoji očigledan smjer u kojemu bi korijenje raslo u potrazi za izvorom energije? Kako bi odgovorili na ovo pitanje, znanstvenici su posadili sjeme u Međunarodnu svemirsku postaju te su se iznenadili kada su vidjeli što biljke rade kada nema gravitacije da njihovo korijenje „usmjerava“ prema dolje, piše DiscoverMagazine.

Znanstvenici su ovaj eksperiment provodili s biljkom Arabidopsis, koju biolozi najčešće koriste pri raznim istraživanjima. Kontrolna skupina je bila posijana i uzgajana u Svemirskom centru Kennedy (A), dok je komparativna skupina uzgajana u Međunarodnoj svemirskoj postaji (B). U vremenskom periodu od 15 dana, istraživači su svakih 6 sati pravili snimke biljaka te uspoređivali njihovo korijenje. Rezultati su ih veoma iznenadili: biljke koje su bile u svemiru imale su jednak uzorak rasta kao i one na Zemlji.

Istraživači su promatrali dva specifična načina rasta korijenja: valove i krivulje. Kod valova, vrh korijena raste naprijed-natrag, simulirajući putanju vala, dok se krivulje događaju kada korijen raste pod kutom, a ne ravno prema dolje. Znanstvenici ne mogu točno objasniti zašto dolazi do te dvije pojave kod rasta korijenja, no do sada se smatralo da je gravitacija pokretačka snaga za obje.

Ovaj eksperiment je opovrgnuo široko prihvaćenu teoriju baziranu na gravitaciji. Iako je biljka koja je rasla u svemiru zabilježila sporiji rast od svoje zemaljske dvojnice, krivulje su bile jednake kod obje biljke. Valovi su pak manje izraženi kod korijena biljke iz svemirske postaje, ali su ipak prisutni. Ovakvi rezultati, objavljeni u časopisu BMC Plant Biology, pokazuju kako gravitacija nije ključna sastavnica u određivanju uzorka rasta biljke. Štoviše, čini se da gravitacija uopće nije nužna kako bi se taj uzorak dogodio. Znanstvenici sad proučavaju druge sastavnice, primjerice, vlažnost, hranjive tvari ili svjetlost, kako bi objasnili zašto korijenje raste tako kako raste pise Znanost.com