Podmorski tunelski mostovi u Hrvatskoj – bliska ili daleka budućnost?

Jadranski tunelski podmorski mostovi naziv je projekta koji je osmislio Boženko Jelić, građevinski inženjer iz Jelić – inženjeringa u Splitu.

Problem povezanosti otoka s otocima i otoka s kopnom je složen problem o kojemu ovisi život na otocima. Ideja podmorskih tunelskih mostova nije neostvariva, nešto takvo već postoji u zemljama poput Danske, Švedske, Turske i Japana, kazao je Jelić. Okupljenima u Maloj vijećnici zadarske Županije Jelić je jutros prezentirao način na koji bi se jedan takav projekt mogao realizirati.

– Izgradilo bi se više tunela koji bi povezivali otoke i kopno Zadarske županije. Tunel iz zadarske Gaženice do Ugljana bi bio dug oko 5 km, na njega bi se nastavljao tunel od Ugljana do Iža dug 4 km, pa tunel od Iža do Dugog otoka dug oko 4 km. Tako bi se moglo prometno povezati i udaljenije otoke poput Molata, Rivnja, Sestrunja ili Ista, no sve ovisi o financijskim sredstvima koje bi realizatori projekta imali na raspolaganju, pojasnio je dalje Jelić.

Tuneli bi bili postavljeni na nosače koji bi osiguravali stabilnost, a sastojali bi se od cijevi dugih 50 metara, koje bi bile široke poput magistrale i osigurane gumenom izolacijom. Zadovoljavali bi sve potrebne zakonske standarde, poput osiguravanja zaštićenih soba ili izlaza za slučajeve prometnih nesreća i sl. Da Boženko Jelić zna o čemu govori, svjedoči i njegov rad na projektima poput stadiona Poljud i hotela Le Meridien Lav u Splitu, hotela Forum u Pragu ili bazena Gruž u Dubrovniku.

Ono što je sve okupljene najviše zanimalo bila je cijena jednog takvog projekta.

Cijena kilometra ovakvog tunela bi koštala od 30 do 45 milijuna eura. Primjera radi, cijena 2,5 km Pelješkog mosta je 300 milijuna eura, pa uspoređujući s tim, ova cijena i nije tako visoka, istaknuo je Jelić. Kada bi se osigurala financijska sredstva za ovaj projekt, bilo bi potrebno oko godinu dana da se sredi dokumentacija, nakon toga bi se gradili pogoni za proizvodnju cijevi, a njihovo slaganje i učvršćivanje u moru bi išlo prilično brzo, nastavio je.

Izgradnja podmorskih tunelskih mostova je od velikog interesa za sve naše otoke, Zadarsku županiju, ali i cijelu Hrvatsku. Na ovaj način bi naši otoci postali predgrađe Zadru. Za ovakav projekt se odluke donose na državnoj razini, stoga ga je potrebno što prije uvrstiti u takve dokumente, kako bi se i što prije povukla financijska sredstva, kazao je u uvodnom govoru župan Stipe Zrilić.

Zbog specifičnosti uvjeta u Jadranskom moru koje je dosta duboko, ovakav projekt bio bi pilot – projekt za cijelu Europu, ne samo za Hrvatsku. Za razliku od ostalih podmorskih tunela u svijetu, hrvatski tuneli bi bili „lebdeći“. Njegova realizacija otočanima bi osim izvrsne prometne povezanosti, mogla napokon osigurati i dugo traženu vodovodnu infrastrukturu. S obzirom da bi ovakav projekt zahtijevao angažiranje brojnih radnika, popravilo bi se i cjelokupno stanje u hrvatskom gospodarstvu koje nema radnih mjesta za oko 350.000 nezaposlenih građana.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...