“S Pašmana brže preko Ancone, nego preko Gaženice!”

Raspisat će se međunarodni natječaj za klasičnu brodsku liniju Preko – Zadar, za koju će se usput zatražiti po mogućnosti i veći broj isplovljavanja. Najkasnije 30. lipnja morala bi se privesti kraju izgradnja pristanišne infrastrukture u luci Gaženica i daje se bezrezervna potpora zahtjevu mjesnih odbora Dugog otoka za hitan sastanak s ministrom Sinišom Hajdaš – Dončićem i očitovanjem nadležnog Ministarstva u vezi uspostavljanja linije Brbinj – Zadar.

Dio je to, ako se tako može nazvati, ključnih zaključaka radnog sastanka predstavnika zainteresiranih otočnih naselja, Grada Zadra, Zadarske županije, Gospodarske komore i brodara priređenog u Velikoj vijećnici Doma županije u Zadru, pod ‘kapom’ Otočnog sabora.

‘Krupan’ povod, u nizu njih, kako se čulo, bila je nedavna odluka o određivanju državnih linija u linijskom obalnom pomorskom prometu u svezi konačnog otvaranja luke Gaženica. Konkretno, problem nastao, odnosno koji bi mogao nastati ne riješi li se na pravi način i u pravi trenutak, izmiještanjem prometa trajektnih linija iz sadašnje gradske luke Zadar i prostora Liburnske obale na Poluotoku u novu luku Gaženica, najavljeno za 1. srpnja.

U Udruzi za razvitak hrvatskih otoka su i inicirali sastanak u prvom mjesecu kako bi se koliko-toliko na vrijeme u suradnji sa zainteresiranim akterima raspravila rekonstrukcija plovidbenih redova. Dakako i naznačilo što bi se dobro ili loše dogodilo preseljenjem trajekata i što to povlači u prometnoj, ali i dalekosežno gospodarskoj, povezanosti sa županijskim centrom zadarskih otoka i samih otočana.

Kako će po nekima ‘navrat-nanos’, ishitreno i nepripremljeno premještanje trajektnog prometa iz uvale Jazina u Gaženicu utjecati na život otočana, što će i koliko to značiti za zadarski turizam? Hoće li 1. 7. nastati kaos u pomorskom i cestovnom prometu Donatova grada? Neka su pitanja koja su postavljena na pomalo burnoj tribini Otočnog sabora.

Problematična odluka Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, otežat će svakodnevni život svim stanovnicima otoka, budući da će se njihovo putovanje do Zadra vremenski znatno produljiti, a troškovi puta će se povećati. Mora se na vrijeme pronaći neko adekvatno rješenje i pomoći otočanima, da se ne bi dogodilo da, po našem starom hrvatskom običaju, čekamo zadnji dan. Problem ćemo probati aktualizirati i aktivirati odmah sada. Poseban problem koji predstavlja premještaj je i navodno privremeno rješenje, koje uključuje kontejnersku zamjenu umjesto planirane izgradnje putničkog terminala. To označava minimalne uvjete za prihvat putnika, iako bi brzobrodske linije, koje uključuju putnike – pješake ostale u Jazinama, kazao je Denis Barić, predsjednik OS-a.

Planiranim preseljenjem će se zapadnim otocima značajno produljiti putovanje trajektima. Također bi sjeverozapadni dio Dugog otoka, ostao uskraćen za bilo kakvu  povezanost s Poluotokom, njima je dosad vozio trajekt na liniji Brbinj- Zadar i natrag. Preseljenjem u Gaženicu tamošnji stanovnici koji su bili privrženi toj trajektnoj liniji i okrenuti prema njoj, gube tradicionalnu vezu s Poluotokom, a radi se uglavnom o starijim i nemoćnijim osobama

[pullquote align=”left”]Planiranim preseljenjem će se zapadnim otocima značajno produljiti putovanje trajektima. Također bi sjeverozapadni dio Dugog otoka, ostao uskraćen za bilo kakvu povezanost s Poluotokom, njima je dosad vozio trajekt na liniji Brbinj – Zadar i natrag[/pullquote]Prema tome, za zapadne će se otoke sigurno produžiti putovanje, a javlja se također i problem za zapadni dio Dugog otoka koji je povezan samo trajektom, izuzev Božave koja ima katamaran. No, ‘odsječena’ ostaje sredina Dugog otoka za koju se traži brzobrodska linija. Naglašava se i problem otoka Premude, Oliba, Ista i Silbe koji prijevoz imaju jednom ili dvaput tjedno, a ako zbog vremenskih uvjeta trajekt ne isplovi, ističu mještani, Jadrolinija ne želi odvoziti tu liniju čim se meteo- situacija popravi, nego po sljedećem polasku prema rasporedu plovidbenog reda. Tako ljudi koji imaju neodgodivih radnih ili drugih obveza ne mogu s otoka primjerice u srijedu, već putovati mogu tek sljedećeg tjedna. Ne treba ni spominjati kakav to problem stvara u zimskim uvjetima kad su zbog loših vremenskih uvjeta reducirane linije prilično česta pojava.

Brojne primjedbe uglavnom su se odnosile na ishitreno izmiještanje prije izgradnje čvrstog lučkog terminala u Gaženici, umjesto kojeg će se izgraditi montažni ‘postaja’. Kako bilo, i koliko nam danas izgledalo daleko, ljeto nam je za tren ‘pred nosom’, tako i turistička sezona, i puno je nepoznanica u temi ‘trajektna luka Gaženica’. Ne samo u plovidbenom redu, nego i kada se radi o normalnim pristanišnim uvjetima. Ne zna se u kojemu će se roku napraviti i kakva uopće lučka zgrada za prihvat servisnih brodskih službi i naročito putnika.

Kako će se stotine tisuća putnika prihvaćati u kontejneru površine 200 kvadrata na temperaturi s počesto preko 40 stupnjeva, kakav standard će to davati turistima i našim građanima, upitao je zadarski dogradonačelnik Zvonimir Vrančić na tribini Otočnog sabora.

Bezuvjetno, Grad Zadar, baš kao i do sada čvrsto stoji na tome da se Gaženica mora završi u cijelosti i kako treba. Tu popusta nema. Ne zbog nekog inata, već zato što sve što je od ranije izgrađeno nema smisla ako se ne dovrši kako je luka bila i planirana. Ne prihvaćamo nikakvu improvizaciju, ni privremena rješenja, kazao je na sastanku zamjenik gradonačelnika.

Njegove riječi podržao je Ante Jerolimov, uz naglasak:

Treća faza Gaženice bi prema projektu u sebi uključuje izgradnju putničkog terminala i pripadajućeg okoliša, po procjenama i ‘fisbility’ studiji bi donijela 60 posto ukupne zarade pristaništa. I to se bez suvislog razloga iznenada zaustavilo, a umjesto toga stavlja se nekakav kontejner, kiosk, ljudi se ostavljaju da kisne i prže se na suncu, i ako se to stvarno dogodi, političkom smo odlukom odbačeni barem 30 godina unatrag. Netko iz Dobropoljane na Pašmanu putuje 45 minuta autobusom do Preka, pa iz Gaženice po onom suncu kod doktora u bolnicu, pa se onda opet vraća od tuda u Gaženicu – pa bliže mu je preko Ancone onda!, poručio je oštro, prozivajući posredno Vladu RH, saborski zastupnik HDZ-a i načelnik Preka.

I zamjenik župana Božidar Longin slikovito je iskazao slična razmišljanja:

Nema ‘ad-ho’ rješenja, život je Gaženica i život je grad i to dvoje moramo spojiti. Bez toga nam nema ni razvoja. Prije nekoliko godina kada je projektirana, Gaženica je bila predviđena za teretni promet i sada smo dovedeni u zastoj uz ponuđena privremena rješenja. Ili se projekt treba završiti kako je i planiran ili nikako, zaključio  je dožupan.

[pullquote align=”right”]Na Poluotoku bi se trebao zadržati promet od 1.5 milijun putnika. Tako će na liniji Zadar- Preko, što brodom, što trajektom biti 11 putovanja više izvan sezone u odnosu na sada[/pullquote]Ravnatelj Lučke uprave Zadar Emil Bilić kazao je, pak, kako se uskoro očekuje ishodovanje lokacijske dozvole za privremeni objekt u Gaženici.

Luka će biti puštena u promet 1. srpnja, do kada će se u njoj sinhronizirati rad svih službi, najavio je Bilić. Protivno tvrdnji dogradonačelnika Zvonimira Vrančića da Lučka uprava ne može dobiti lokacijsku i građevinsku dozvolu bez prethodne izmjena detaljnog urbanističkog plana, ustvrdio je kako se uskoro očekuje građevinska dozvola koju bi trebalo izdati Ministarstvo graditeljstva. Međutim, nije odgovorio na skepsu kako će nastati pravi nerad ako s izmještanjem prometa dođe u srcu sezone, i da ćemo se time osramotiti pred turistima.

Ravnatelj agencije Obalni linijski pomorski promet Ivan Franičević uvjeravao je otočane kako će nakon 1.7. imati i više brodskih linija s otoka prema gradu, nego ikada.

Na Poluotoku bi se trebao zadržati promet od 1.5 milijun putnika. Tako će na liniji Zadar- Preko, što brodom, što trajektom biti 11 putovanja više izvan sezone u odnosu na sada. Predviđeno je ukupno 112 polazaka, po 56 trajektima i brodovima. Trajektom iz Preka i Bršnja na otoku Ižu putovanje u Gaženicu biti će kraće, dok će se ono iz Brbinja, Silbe i Molata, produžit se za najviše 13 minuta. Neće biti zastoja na ukrcaju za klasični brod koji će uz brzinu od 12 NM imati kapacitet do 200 mjesta. Tražiti ćemo i trajekt za 400-500 putnika gdje ćete vi na dvije skale ulaziti nesmetano i bez ikakvih problema

Slobodan Erslan, voditelj prometno-operativnog odjela u Liburniji, kazao je kako u voznom parku već imaju jedan autobus za tu liniju i kako su spremni već sutra početi s prijevozom otočana iz Gaženice na autobusni kolodvor Zadar.

Neće biti zaista nikakvo posebno opterećenje niti naročiti izazov ukoliko kao i sada u luku u sedam sati ujutro stigne 500 putnika, rekao je Erslan. Mještani zapadnog dijela Dugog otoka traže da se i iz Brbinja za Poluotok uspostavi klasična brodska veza.

Probleme ima i mahom starije stanovništvo sedam mjesta na zapadnom dijelu Dugog otoka, kojima jedina linija ostaje ona trajektna, ali uskoro s pristajanjem u Gaženici. Oni traže uvođenje dodatne brodske linije s pristajanjem u Jazinama. Ravnatelj Agencije za obalni promet Ivan Franičević rekao im je kako ne zna hoće li država dodati tu liniju, koja bi godišnje stajala i do pet milijuna kuna.

Tihomir Ivanov, šef u ispostavi Jadrolinije,  izrazio je žaljenje što u luci nije izgrađen kakav trgovački centar pa da ‘boduli’ mogu odmah tu obaviti i kupovinu. Kao otočanin prisjetio se kako je iz Lukorana imao izravnu vezu za Grad u kojem se školovao.

Pašmanci, kako su istakli:’sitog političkih obećanja’, zazivali su most kojim bi se taj otok najbrže povezao s kopnom. Načelnik općine Sali Zoran Morović zahvalio je sarkastično svim vlastima koje su ‘svojom velikom brigom’ za otoke doveli do toga da je na sedmom po veličini jadranskom otoku trenutno samo 65 đaka.

Predstavnici brodara i nazočni predstavnici institucija složili su se kako će se stanovnicima otoka olakšati jedino suradnjom svih nadležnih, pa i Ministarstva prometa, pomorstva i infrastrukture čiji se predstavnici usprkos upućenom pozivu nisu odazvali na sastanak.

Podsjetimo, Poluotok i središte Zadra trebali bi za 164 dana u mnogome promijeniti prepoznatljiv izgled, a pogled na Liburnsku ulicu po svemu će biti značajno drugačiji u odnosu na sada. Najava o definitivnom rasterećenju središta Donatova grada idućeg ljeta kada je u pitanju putnički plovidbeni promet dobila je, nedavno, potvrdu na sjednici HGK Županijske komore kada su predstavnici Lučke uprave upoznali prisutne s otvaranjem Trajektne luke u Gaženici i to.1. srpnja 2014.

U povijesnoj jezgri ostaju, tako, nakon dugih desetljeća samo brzobrodske linije za zadarske otoke jer je riječ o putnicima pješacima, dok se navodno, prema predloženom planu, trajektne linije u cijelosti sele u Gaženicu i vjerojatno će lokalni autobusni prijevoznik Liburnija održavati redovitu gradsku liniju između Gaženice i Poluotoka.

 

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...