Hoćemo li se doista oprostiti od iPoda?
Legendarnom Appleovu uređaju za reprodukciju glazbe i videa ne piše se dobro. Prodaja je u silaznoj putanji, a konkurencija je stisnula sa svih strana. Prognoze mu daju maksimalno još koju godinu.
Prodaja iPoda, prema Appleovim podacima, prepolovila se. U Cupertinu očekuju da će nastaviti padati u odnosu na prošlu godinu i idućeg tromjesečja. Lani su u prvom kvartalu prodali više od 12 milijuna primjeraka, sada tek šest.
I nema naznake da će se taj trend promijeniti.
Appleov iPod bio je proizvod koji je unio revoluciju u slušanje glazbe u pokretu, a predstavio ga je 2001. godine. Bila je to elegantno dizajnirana ‘ciglica’, teška nešto više od 180 grama, u kojoj se krio čvrsti disk kapaciteta pet gigabajta.
Za upravljanje su se koristila dugmad (prava, ne virtualna), zaslon je bio jednobojan, a na računalo se spajao pomoć firewirea. Radio je samo s Macovima, što se promijenilo već iduće godine.
Softverski, pratio ga je iTunes, tada tek alat koji vam je omogućavao prebacivanje pjesama s CD-a u digitalni format i na sam uređaj. Reklamirali su ga sloganom ‘1000 pjesama u vašem džepu’.
iPod nije bio prvi uređaj te veličine koji je reproducirao glazbu – prethodili su mu brojni i raznovrsni MP3 playeri. No jednom kad se pojavio, kao da nije bilo boljeg, pa su ga kupovali kao ludi, unatoč dosta visokoj cijeni (399 dolara).
Bilo ga je jednostavno koristiti. Čak i kad je dobio zaslon osjetljiv na dodir, sustav menija i kotač za kretanje po njima ostali su lako, gotovo intuitivno razumljivi. A iTunes se, zahvaljujući spretnom pregovaranju Stevea Jobsa, pretvorio u najlakši i najbrži način za legalnu kupovinu glazbe.
Do 2007. i pojave modela iPod touch Apple je uspio suvereno zagospodariti tržištem uređaja za slušanje glazbe u pokretu. Microsoft je pokušao konkurirati sa Zuneom, ali nije išlo. Na nekim je trgovinama online čak postao oznakom za cijelu kategoriju.
No glave mu je – kao i digitalnim kamerama, samostalnim GPS uređajima za aute i tko zna čemu još sve – došla najezda sve moćnijih pametnih telefona. Kako Appleovih, tako i drugih proizvođača, poput Samsunga, HTC-a, Nokije, Sonyja…
Malo tko želi nositi sa sobom dva uređaja ako može samo jedan. Možda nađe poneku nišu – recimo, roditelje koji žele zabaviti videom djecu predtinejdžerskog uzrasta – ali malo je vjerojatno da će ikad biti makar blizu zlatnih dana kada su gospodarili svijetom.
Pitanje je hoće li uspjeti ugrabiti i niše ako ne pojeftine. Već ih guraju van jeftiniji tableti koje nude Amazon, Google… U prilog im ne ide ni rast servisa za streaming glazbe, koji uređaje za pohranu velikog broja pjesama čine malo-pomalo izlišnim.
Dobro, možda je prerano za nekrolog. Apple ih i dalje prodaje, a šest milijuna primjeraka u tri mjeseca nije baš zanemariva brojka.
Ali čini se da se kraj neumitno približava. I da ćemo se s elegantnom ‘ciglicom’ koja je promijenila dio našeg svijeta tiho oprostiti ako ne ove, onda možda iduće godine, piše Mashable.