Švercaju se: Na brodu koji može primiti petero putnika, inspektori ih zatekli 15

Za one koji još ne znaju: pomorska policija na moru sankcionira kaznenu odgovornost, a lučke uprave prekršajnu. Na primjer, ako glisirate unutar pojasa od 300 metara od obale i pritom ignorirate upozorenja službene osobe, Lučka uprava odrezat će vam prekršajnu kaznu na licu mjesta u iznosu od 1000 pa do 10.000 kuna. Ali ako glisirate unutar 50 metara i pritom izazovete prometnu nesreću s teškim ili, nedajbože, smrtnim posljedicama, policija protiv vas pokreće kazneni postupak koji uključuje i zatvorsku sankciju.

Ovo su, dakako, samo primjeri iz teorije, no praksa je ipak malo drugačija. A kako se usred turističke sezone održava red u pomorskom prometu na jednom od najfrekventnijih pomorskih puteva na Jadranu, uvjerili smo se ove subote prateći djelatnike Lučke kapetanije Zadar u cjelodnevnoj akciji sigurnosti plovidbe u zadarskom akvatoriju. Točnije, na potezu od Zadra do Ždrelca, morskog tjesnaca iznad kojeg most povezuje otoke Ugljan i Pašman, kuda tisuće nautičara iz marina u Zadru, Sukošanu i Biogradu traže prolaz prema Kornatima. U akciji je sudjelovao i ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, prilično ležeran i nekonvencionalan, u kratkim hlačama i crvenim starkama.

Hajdučko pivo

– Pijete li pivo? – zapitao je ministar jednu nizozemsku obitelj s prijateljima na gliseru od sedam-osam metara.
– Naravno – gotovo uglas odgovori petero starijih na brodu.
– A koje pivo pijete? – nastavio je znatiželjno Hajdaš Dončić.
– Karlo-vačko! – precizirao je stariji gospodin s odličnim hrvatskim izgovorom.

– Ma nee… – odmahnuo im je ministar. – Morate probati Hajdučko pivo! Ja ga pijem tu kod sebe kad sam na
Pašmanu, odlično je! Jeste li zapamtili: EJĐ–EJ–DI–JU–TCH–KEJ–OU! Okej? – odspelovao im je ministar. Nizozemci kimnu glavama i slatko se nasmiju, a za njima i pun brod novinara, oduševljeni spoznajom da je našem ministru pomorstva Hajduk toliko drag da ga najviše voli u tekućem stanju. Srećom, nakon rutinske provjere, dobro raspoloženi Nizozemci mogli su nastaviti putovanje bez ikakve sankcije, a brod Lučke kapetanije već se okrenuo novom prekršitelju. Malom gumenjaku sa starijim muškarcem i djetetom.

– Glisirate unutar 300 metara! – dovikuje im mladi lučki kapetan Alen Rukavina.
– Gdje vam je brod? Ovo je pomoćno plovilo kojim ne smijete voziti dalje od 500 metara od matičnog broda.
Gospodin iz Slovenije, međutim, ne da se smesti.

– Nismo glisirali, a da ne smijem gumenjakom 500 metara dalje od matičnog broda, nisam znao! Ostavili smo ga tu, ispred Ždrelca, na njemu je moja supruga, nestalo nam je plina – opravdava se Slovenac.
– Plin? Pa zašto niste išli u Sali ili Zaglav, to vam je bliže. Vratite se na svoju jahtu i onda njome idite do Sali. U protivnom ide kazna!

– Kazna? Baš ste ljubazni! Što sam napravio?! – ne da se Slovenac.
– Prekršili ste propis od 500 metara – podsjeća ga kapetan.
– Pa što sad da radim!? Supruga mi je na brodu, po ovakvom vremenu, što sam napravio… Samo idemo po plin – vadi se Slovenac. Kapetan Rukavina zove na telefon, traži najbliže mjesto za opskrbu plina.

– Idite u Zaglav, na pumpu, i nemojte više glisirati.
Zadovoljni Slovenac prije odlaska moli novinare da ne objavljuju sliku njegova malodobnog sina jer, kaže, on je poznat čovjek u svojoj zemlji.

– Sin? A gdje vam je pojas za njega? – promrmlja na kraju kapetan Rukavina. – Uvijek najprije upozoravamo, a tek onda sankcioniramo. Prije svega se brinemo o sigurnosti sudionika u prometu, prema kojima postupamo u skladu s profesionalnom etikom. Mi smo i nautička usluga – objašnjava.

Prometno kao na autocesti

Nekoliko stotina metara vožnje i opet se zaustavljamo. Ovaj put to je petnaestak metara dugačak brod s dvadesetak putnika, uglavnom roditelja i djece. Iz Biograda idu na kupanje na južnu stranu otoka Ugljana. Blic provjera inspektora sigurnosnog prometa i djelatnika pomorskog prometa utvrđuje tri nepravilnosti. Brod nije registriran za gospodarsku djelatnost, nego za osobne potrebe, što znači da ne smije prevoziti više od 12 putnika, a na brodu ih je više. Osim toga, brod nema koncesiju za gospodarsku djelatnost, vinjetu…

– To su mi prijatelji. Iz Bibinja – kaže gazda I.L. za svoje putnike, nezadovoljan što ga Lučka kapetanija uopće zaustavlja. Na brodu ravno 20 duša, od toga osmero djece. Ali kapetan Rukavina je neumoljiv. Poziva drugi manji brod Lučke kapetanije Zadar, na koji će višak putnika biti prebačen i prevezen do polaznog mjesta, Biograda.

– Ovako nam je svaki dan. Na brodu koji smije primiti pet putnika ima ih po 15. Nekidan smo zaustavili kaić od tri metra sa šest putnika. Momci i cure iz Osijeka, bez dozvole, brod nije njihov, a s obzirom na veličinu, može ih biti maksimalno troje na brodu. Kriza je, švercaju se – lakonski objašnjava kapetan.

Gotovo istodobno manji brod Lučke kapetanije nailazi na ronioca u podvodnom ribolovu. Iako ima sve potrebne dozvole i roni s označenom plutačom, ipak se ne osjeća potpuno siguran pod morem.

– Ovuda kroz Ždrelac prometno je kao na autocesti. Iznad glave stalno čujem kako netko prolazi. Dosad nisam imao problema, iako sam imao slučaj da su se neki “nautičari” vezali za moju plutaču misleći da je bova. Na moru nikad ne možeš biti 100 posto siguran… – zaključuje.
Do povratka u Zadar još nekoliko upozorenja izdanih uglavnom stranim nautičarima, koji su i najčešći prekršitelji pravila u pomorskom prometu, napominje kapetan Rukavina.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...