Astronomi u dubokom svemiru našli molekule potrebne za stvaranje života

Astronomi koji rade na Opservatoriju ALMA u pustinji Atacama u Čileu otkrili su molekularnu ‘iglu u plastu sijena’ – složenu organsku molekulu usred divovskog oblaka plina u međuzvjezdanom svemiru, čak 27.000 svjetlosnih godina daleko.

Velika milimetarska/podmilimetarska antena u Atacami otkrila je prisutnost molekule izopropil cijanida u ‘zvjezdanoj rađaonici’ – plinskom oblaku gdje se rađaju nove zvijezde u sazvježđu Strijelca.

Sve organske molekule koje su astronomi do sada pronalazili u takvim područjima sastojale su se od jedne ‘grane’ ugljikovih atoma, poredanih u ravni lanac. No molekula izopropil cijanida se račva i grana, te se radi o prvom otkriću tako složene molekule u međuzvjedanom svemiru.

Takva struktura česta je u molekulama koje su ključne za život, poput aminokiselina, a ovo otkriće potvrđuje mogućnost da su svi potrebni elementi života nastali u ranim stadijima razvoja Sunčevog sustava – mnogo prije nego su stvoreni planeti poput Zemlje.

Razumijevanje procesa koji stvaraju organske materijale u ranim fazama oblikovanja zvijezda ključno je za razumijevanje postupnog napretka odjednostavnih molekula do biokemije života, rekao je Arnaud Belloche, voditelj istraživanja.

Belloche i njegovi kolege proučavali su kemijski sastav oblaka plina u maglici Strijelca B2, predjela svemira koji se nalazi blizu središta naše galaksije i bogat je složenim organskim molekulama.