Vlada mora na temelju studija donijeti najbolje rješenje javnog duga

Na današnjoj konferenciji za novinare svoju podršku raspisivanju referenduma o monetizaciji hrvatskih autocesta dali su i Hrvatski laburisti Zadarske županije. Naime, namjeru Vlade Republike Hrvatske za davanjem naših autocesta u koncesiju smatraju lošim potezom Vlade te izvorom mogućih budućih velikih gospodarskih problema. Povjerenik laburista za Grad Zadar, Danijel Lordanić istaknuo je kako je monetizacija mjera kratkog daha kojom se nastali problemi neće riješiti na najbolji mogući način kao što bi to, kako kaže, bilo izradom studije isplativosti i analizama nakon kojih bi se pronašlo najbolje rješenje.

Protivimo se monetizaciji autocesta te podržavamo inicijativu za referendum  koji ćemo podržati načelno, ali i operativno prikupljanjem potpisa na šest lokacija u gradu Zadru, na Narodnom trgu, preko puta autobusnog kolodvora, na Forumu, Bilom brigu, Branimirovoj obali te kod Opće bolnice Zadar. Ove lokacije ističem zbog građana kako bi znali na kojim mjestima mogu svojim potpisom dati podršku ovoj akciji.  Držeći se našeg programa u kojem su laburisti jasno istaknuli protivljenje koncesijama za već izgrađene ceste. Uvjereni smo kako Vlada nije izabrala dobar instrument za smanjenje javnog duga jer postoje još neke mogućnosti kojima se taj problem može riješiti i u ovom trenutku ublažiti.  Monetizacija autocesta je mjera kratkog daha jer tako se neće riješiti problem na najbolji način. Nismo vidjeli da je Vlada ponudila nekakvu studiju u kojoj bi razradila ostale mogućnosti, odnosno ostala rješenja koja su moguća za rješavanje problema javnog duga. Smatramo da u ovoj situaciji davanjem autocesta u koncesiju ulazimmo u jedan process gdje ne znamoo koliko će sve skupa koštati zbog toga što ne znamo konture, odnosno sve stavke koje pišu u tom ugovoru. Jedna od spornih točaka je ta da država treba platiti naknadu koncesionaru naknadu za smanjenje prometa koji bi se odvijao na autocesti. Dakle, rizik posla snosi država, a privatnom partneru je uloga i cilj ostvariti profit na tim autocestama. Svjesni smo kako država ima problema s plaćanjem dospjelih obveza i kredita i da će financiranje istih biti izuzetno teško, no izostanak reformi i investicija tjeraju Vladu da učini ovaj loš potez. Stanje javnih i državnih agencija ozbiljno ugrožavaju stabillnost države  te smatramo da je to jedno od mjesta gdje bi trebalo tražiti rješenje problema, a ne u spomenutoj monetizaciji. Kao što sam rekao, podržavamo prikupljanje potpisa za provođenje referenduma i pozivamo sve naše volontere, simpatizere i članove  stranke da se kao građani priključe prikupljanju potpisa, kazao je Lordanić.

Povjerenik Hrvatskih laburista za Zadarsku županiju, Marko Vidučić, naglasio je potrebu izrade studija isplativosti svih mogućih modela među kojima bi se na temelju stručnih analiza pronašlo najbolje rješenje javnog duga:

Može se potpuno promijeniti način gospodarenja autocestama, hoće li to biti drugačija naplata, drugačiji ustroj HAC-a i sl., to je sve podložno promjenama  i ništa nije sigurno. Ono što mi tražimo, a svi bi se trebali zalagati za to, je izrada studija isplativosti svih mogućih modela i na temelju stručnih analiza trebala bi se procijeniti  koje bi bilo najbolje rješenje za autoceste. Najgore što se u ovom trenutku može napraviti upravo je žurba s monetizacijom, nečim što je dugoročno, a vrlo upitne isplativosti. Postoji niz primjera gdje se javna prometna infrastruktura davala u koncesije što se na kraju pokazalo dosta štetno. Dakle, prvo izrada kvalitetnih studija i analiza i tek nakon toga odluka o najboljem rješenje, a ne žurba s nečim tako velikim što bi moglo donijeti velike probleme ne samo vezano uz promet već uz  kompletno gospodarstvo RH, zaključio je Vidučić.

Vlada Republike Hrvatske izbor koncesijskog modela kao najboljeg rješenja za vraćanje kredita kojima su građene autoceste objasnila je činjenicom kako se u ovom slučaju ne radi o rasprodaji naših autocesta jer su autoceste neotuđivo vlasništvo Republike Hrvatske. No, istaknuli su kako je osim autocesta naš i dug koji je nastao zbog gradnje istih. U svom nedavnom priopćenju istaknuli su kako kao građani i kao država, dug moramo vratiti, a nitko osim nas to neće učiniti, tvrde u Vladi RH. Dakle, nisu samo autoceste naše, nego je naš i javni dug, krediti za autoceste koji su dizani da bi se izgradile. Vlada je ocijenila da je ovaj model najmanje bolan za građane i državu, jer se njime ne odgađa otplata nego se rješava pitanje kreditnih zaduženja ne gomilajući nova.

Ministar Hajdaš Dončić je prije nekoliko dana izjavio kako ne strahuje od aktualne inicijative za raspisivanje referenduma o monetizaciji s obzirom da građani, kako je kazao, imaju pravo na referendumu reći svoje odluke i razmišljanja. S druge strane, istaknuo je da će u slučaju ne uspije li monetizacija autocesta, odnosno ukoliko Vlada odbije ponudu potencijalnog koncesionara, a on bude osobno smatrao da je ponuda dobra dati premijeru mandat na raspolaganje.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...