Lalovac i Grčić danas u Bruxellesu: Jesu li dovoljno odrezali?

Ministar financija Boris Lalovac i potpredsjednik Vlade Branko Grčić s paketom mjera za smanjivanje deficita, koje će predložiti Europskoj komisiji, putuju danas u Bruxelles. Koje su to mjere, u Vladi je obavijeno velom tajni. Neslužbeno, planira se uštedjeti između milijardu i pol i dvije milijarde kuna. Ne prihvati li Bruxelles paket mjera, slijede sankcije. Kao jedna od mogućih spominje se blokada povlačenja novca iz europskih fondova.

Pred Lalovcem i Grčićem težak je zadatak. Morat će uvjeriti Bruxelles da su mjere uštede od 1,5 pol do 2 milijarde kuna dovoljne da izbjegnemo sankcije. Štedjet će u agencijama, zavodima i institutima, kojih je u Hrvatskoj 187. Njihove plaće i materijalni rashodi uskladit će se s ostatkom državne uprave. Neke će se agencije spojiti, a oko 10 posto bit će ukinuto. Vlada će ubuduće jamstva za dodatno zaduživanje davati samo javnim poduzećima s jasnim planom restrukturiranja.

Problem je proračunski deficit koji će zasigurno biti veći od 5%. Kako bi se taj deficit smanjio, moguće je da Europska komisija zatraži dodatne uštede. To bi u izbornoj godini za Milanovićevu vladu bio dodatni udarac. Lalovac nadu polaže u novac europskih fondova. Dobra je vijest što je u proračunu, zahvaljujući PDV-u, u prva tri mjeseca milijardu kuna više nego u istom razdoblju lani.

Za HDZ dvojbe nema. Bruxelles sigurno neće biti zadovoljan, smatra Ivana Maletić. A konkretan plan teško je očekivati u izbornoj godini. ‘Komisija se muči s njima da bi izvukla koju mjeru kako bi se nešto pozitivno odradilo. Sad ponovno pokušavaju prezentirati ‘mjericu po mjericu’ umjesto da su napravili sveobuhvatni program i plan reformi za gospodarski oporavak. Na tome nisu nikad radili, uopće ne razumiju to područje’, izjavila je Maletić.

Problemi se rješavaju povećavanjem proizvodnje i proračunskih prihoda, a ne preko leđa građana. Tako deficit, upozorava Ljubo Jurčić, smanjuju pametne države. ‘To je neznanje. Ne mogu vjerovati da političar zna kako se to može rješiti, a rješavaju na ovaj način. Oni se linijom manjeg otpora pokrivaju zahtjevom Bruxellesa’, kazao je Jurčić.

Za ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Sinišu Hajdaša Dončića neprihvatljiva je nova metodologija po kojoj je u deficit ušao projekt zračne luke Zagreb. ‘Zgrada, odnosno terminal ostaje u vlasništvu RH i za to se potpisuje direktni sporazum. Nema izravnog jamstva i to zna od početka’, kazao je Hajdaš Dončić u Kostelu pokraj Pregrade. ‘Zbog šlampavosti Državnog zavoda za statistiku, to je najblaže rečeno, i davanja podataka Eurostatu zbog nove metodologije – oni je kvantificiraju kroz deficit. Postavljam pitanje kakav je onda deficit Francuske ili Irske gdje je većina projekata izgrađena kao privatno-javno partnerstvo’, zaključio je.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...