KOLUMNA: RENATO PEDIŠIĆ

Što je veća tragedija? Maturanti koji ne poznaju NDH ili političari koji ne poznaju Hrvatsku?

Arhiva, ilustracija

GOOD inicijativa, GONG i Institut za društvena istraživanja ne tako davno objavili su rezultate istraživanja provedenog nad hrvatskim maturantima koje je hrvatska javnost okarakterizirala kao “poražavajuće”. Prije svega istaknuo se dio ankete u kojemu su maturanti trebali napisati slažu li se sa sljedećom tvrdnjom “NDH je bila fašistička tvorevina”, a ono što je zgrozilo svekoliko građanstvo je činjenica da se s tvrdnjom složilo svega 29% maturanata. Radi toga su se prsti odmah počeli upirati u hrvatski školski sustav, što je po meni pogrešan pristup.

Stavimo sada na stranu to što ja također NDH ne bih okarakterizirao kao “fašističku tvorevinu”, isključivo radi toga što je postavljanje stvari na taj način pretjerano simplificiranje problematike Nezavisne države Hrvatske i ustaštva. Ne negiram da je to država koja je nastala na strašnom i nehumanom zločinu kojega je sustavno provodila kroz sve vrijeme svojega trajanja, ali kao obrazovan čovjek odbijam pristati na simplifikaciju bilo kakve problematike.

Ipak, osvrnimo se radije se na činjenicu da su maturanti u svim drugim, za demokraciju relevantnijim pitanjima, pokazali visoku razinu političke pismenosti. Primjerice, većina je znala što je trodioba vlasti ili primjerice što je Ustav, radi čega bi, koliko god se to minorno činilo, trebali biti iznimno zadovoljni stanjem demokratske kulture naše mladeži, jer ako znaju te stvari diktatura se može puno teže prišuljati u naš politički sustav.

Ono što se može prišuljati u naš politički sustav su, kako jučerašnje predstavljanje kandidata na Anteni Zadar pokazalo, ljudi koji nemaju osnovnu razinu poznavanja opće kulture do te razine da im je hrvatska abeceda apsolutno stran pojam. Što je veća tragedija? Maturanti koji ne poznaju NDH ili političari koji ne poznaju Hrvatsku?

Pri tom ovim putem pružam svoje čestitke kandidatu HDZ-a Josipu Bilaveru koji je na devet od deset pitanja na našem “Mini domovinskom kvizu” odgovorio točno, što je očito bio prezahtjevan zadatak za druge kandidate. Krije li se njegova tajna u tome da je upravo on obrazovan po tom “zlom i neefikasnom” hrvatskom školskom sustavu koji uči tako “bespotrebne stvari” kao što su autori naše himne, prva žrtva domovinskog rata ili posljednji hrvatski kralj?

Po nekima je očito pogrešno da svaki Hrvat zavoli, upozna i samouvjereno govori precizne stvari o našoj domovini u bijelome svijetu, već je bitnije da se, kao za vrijeme Jugoslavije, utuvi djeci u glavu da je NDH bila fašističko zlo, bez pravoga objašnjenja bojeći svijet na crno i bijelo, na “mi” i “oni”.

I ja sam, kao i Bilaver, dobro upoznat upravo s hrvatskim obrazovnim sustavom te ga bez zadrške mogu ocijeniti visokom pozitivnom ocjenom (ne odličnom ocjenom, ali od četvorke nije baš daleko).

U jučer obavljenom razgovoru sa svojim prijateljima, također mladim akademskim građanima, doznao sam kako se i oni slažu s tom konstatacijom te se ne slažemo s kandidatom ORaH-a Ivanom Guinom koji je ustvrdio kako hrvatski školski sustav mlade uči “bespotrebnim” informacijama i potiče učenje napamet, bez razumijevanja. Neću reći da je to apsolutna neistina, ali “napamet” se uče samo ključne informacije iz opće kulture (poput ovih iz “Mini domovinskog kviza”), dok kod svega ostalog prosječan hrvatski učenik itekako treba uključiti svoj mozak.

Možda upravo zato NDH nije okarakterizirana kao fašistička u anketi GONG-a i ostalih jer smo se odmakli od za razvoj vlastitog intelekta štetnog jugoslavenskog modela nasilnog utuvljivanja crno-bijelih informacija. Danas mladi, duboko vjerujem, znaju da je ustaštvo, ako se okarakterizira kao podvrsta fašizma, iznimno specifičan fašizam. I da je NDH korijenski različita tvorevina Drugog svjetskog rata od svojih saveznika, prije svega zbog različitog konteksta u kojemu je nastala.

Baš zato je školski sustav Hrvatske dobar – zato što mladi danas propituju sve i imaju sposobnost sumnjati čak i u dominantnu političku struju današnjice, liberalnu demokraciju. Dobro nam je znana rečenica “komunizam jede svoju djecu”, a danas se trebamo suočiti s time da “djeca liberalne demokracije jedu liberalnu demokraciju”, ali ne zato što su protiv nje kao koncepta (jer se nitko ne želi odreći svojih osobnih sloboda), već radi antagonizma prema onima koju ju predstavljaju.

Je li odgovor u tome da se mladima prestane davati tolika sloboda da promišljaju o svijetu u kojemu se nalaze zbog prijetnje da će ga uništiti? Nije li takvo što kontradiktorno sa samim načelima liberalne demokracije u koju se svom žestinom kunemo?

Ne, odgovor je u mladim ljudima kao što je HDZ-ov Bilaver i u drugim mladim ljudima na listama drugih koalicija i stranaka. Jedino oni do kraja razumiju hrvatsku stvarnost, budući da su odrasli u njoj, dok “stari prdonje” čije face gledamo već, čini nam se, stoljećima na hrvatskoj političkoj sceni do te razine ne poznaju hrvatsku stvarnost da su im osnovna pitanja iz hrvatske opće kulture apsolutno stran pojam.

Pozivam sada, tko zna koji put, iskoristite pravo preferencijalnog glasa. Izbacite stare, nesposobne, neuke i korumpirane iz hrvatske politike, dajte nekom novom šansu, nekom sposobnom, pametnom i obrazovanom, nekome tko ima nove ideje za hrvatsku budućnost u promijenjenim okvirima u kojima se naša zemlja danas nalazi.

Ostavi komentar koristeći Facebook



 




Listen on Online Radio Box!

Svira(lo) na Anteni Zadar 97,2

Listen on Online Radio Box!

10 najemitiranijih na Anteni Zadar