Zadrani u duhu Božića

Zadarski obiteljski ručak između odjela parfema i odjela bižuterije

Agencija ZARAPIX / Matija Lipar

Poznato je već kako svake godine u ovo doba trgovački centri postanu mjesta okupljanja. Odavno je duh Božića postao pojam koji se ostvaruje najviše u reklamama. Zadrani i ovogodišnje blagdane hrle u trgovačke centre i supermarkete. Priličan je to apsurd jer kada pogledamo stopu nezaposlenosti, ne očekujemo prepuno parkiralište Supernove. Ipak, kolona praznih džepova, hipnotiziranih pogleda i širokih osmjeha svakodnevno se slijeva u najpopularnije trgovine. Pomisliš da će se obiteljski ručak održati između odjela parfema i odjela bižuterije.

Odakle potreba da živimo iznad svojih mogućnosti? Ruku na srce, nismo razvijena država, ni grad s dobrostojećim ljudima u većini, a i skoro da smo svi zaboravili što je to božićnica. Istina je da smo cijele godine svjesni neimaštine i krpanja kraja s krajem, otkaza i biroa, skupljanja boca i minusa na računu, ali i ovaj prosinac dolazimo kući s vrećicama koje ćemo cijeli siječanj otplaćivati. I otkud nam onda pravo da se žalimo? Izgleda da svi pokušavaju doživjeti ono što vide svakodnevno na reklamama – sretna lica s obilatim stolom i šarolikim poklonima pod borom. Primjerice ona Coca-Cole koja svake godine drukčijom pričom poručuje kako je srce ispunjeno tek kada pustimo onaj famozni kamion u svoje domove. Neki zaista kažu da Božić svake godine počne tek kad krene ta reklama. Poruka je jasna svakoj – naš je proizvod sve što treba za sretnu obitelj. Oni to godinama prodaju, mi to godinama pušimo i Božić je iskomercijaliziran.

S ciljem širenja pravog božićnog duha, ili nekim drugim, Grad je ove godine organizirao Advent. Građani su prilično zadovoljni organizacijom i smatraju je pozitivnom za grad koji je, kako kažu, već godinama mrtav. Najviše komentiraju hranu i cijene koje su za neke pristupačne, a za neke ipak prenapuhane. Lako za njih, oni će na Advent u Zagreb. Sam program najčešće je komentiran kao sasvim solidan  za prvu godinu, no sva pjesma, ples i druženje ovog svijeta ne bi Zadrane  zadržalo na trgu, dalje od svih polica i gužvi na blagajnama.

No u cijelom tom blještavilu, postoji nekoliko kutaka koji u tišini pokušavaju održati ljudsku toplinu i dostojanstvo. Naime, mnoge su velike trgovine postavile kutije za donacije potrebitima, a iako im se ne pridaje pažnje koliko proizvodima i sniženjima, prilično su dobro prihvaćene. Ljudi se previše ne raspituju, ali uglavnom rado sudjeluju po uputama zaposlenika. Neki su pak skeptični i prema tome, jer kako kažu, ne zna se gdje taj novac zapravo ide pa bolje da ni ne ide. Ne kažem da im sumnje nisu opravdane, puno je trulog u gradu Zadru. No ponekad treba to zaboraviti, jednostavno sudjelovati i na trenutak ostvariti onu pravu bit Božića, dok još uvijek imamo priliku za to.

Kad se sve zbroji i oduzme, i ove će se godine sve manje zbrajati, a sve više oduzimati. I dok svi žure u završnu kupovinu, pitaš se koliko njih u tome još uvijek istinski uživa. Trgovački lanci opet su jedini profiteri, a nas su samo nakratko zavarali da smo nešto dobili. Nakratko, jer oduševljenje ipak malo splasne kad potrpaš sve svoje vrećice i sjedneš u svoj automobil na rezervi. I kad te ta crvena lampica ošamari, kreneš računati u glavi. I skužiš da i nije neki Božić. Pa kako onda postići pravi božićni duh, mir i zadovoljstvo u ovoj magli neimaštine i skepticizma?

Šteta što se i sreća ne može kupiti na 12 rata.

Ostavi komentar koristeći Facebook



 

Listen on Online Radio Box!

Svira(lo) na Anteni Zadar 97,2

Listen on Online Radio Box!

10 najemitiranijih na Anteni Zadar