Hotelska industrija

Stranci žele ulagati u Hrvatsku, ali mi ne nudimo ništa u što bi mogli ulagati

Pixabay/ZARAPIX

Iako interes investitora i svjetskih hotelskih brendova za Hrvatsku nikad nije bio veći, dobrim dijelom zahvaljujući geopolitičkoj situaciji u kojoj Hrvatska glasi za sigurnu i stabilnu destinaciju, otvaranje Hrvatske za strane investicije i dalje je nepoznanica za svjetsku hotelsku industriju. Naime, zbog regulatornih barijera, još uvijek prisutne korupcije na lokalnoj razini i nedostatka velikih strukturiranih projekata, Hrvatska još uvijek nema što ponuditi investitoru koji bi bez većih problema bio spreman iskrcati petstotinjak milijuna eura, piše Poslovni.

Takvih ulagača ne samo da ima, već pokazuju snažan interes za Hrvatsku i susjedne zemlje, a kad su brendovi u pitanju, za ulazak u Hrvatsku najviše su zainteresirani luksuzni brendovi poput Four Seasonsa, One and Only, Fairmonta, Park Hyatta, Banyan Tree, Mandarin Oriental Grupe, pokazalo se na ovogodišnjoj Hotelskoj investicijskoj konferenciji (IHIF) u Berlinu. Radi se o vodećoj investicijskoj konferenciji koja okuplja kremu svjetskog turizma, a ove godine bavili su se mnoštvom vrućih tema, od konsolidacije sektora i zamaha lifestyle brendova do ekonomije dijeljenja koja predstavlja sve veći izazov hotelijerstvu. Na drugoj strani Berlina, na turističkom sajmu ITB koji se održao gotovo istodobno kad i IHIF, Hrvatska je poslužila kao primjer razvoja obiteljskog smještaja, bilo po pitanju zakonodavnog okvira ili organizacije koja malim poduzetnicima omogućuje kvalitetnu edukaciju.

Glavni tajnik Europske udruge turističkih iznajmljivača kuća i apartmana EHHA, Carlos Lassen, istaknuo je kako nigdje u Europi privatni ili smještaj u kućanstvima za turiste nije tako dobro uređen kao u Hrvatskoj.  “Hrvatska je bila jedna od tema nekolicine panela na IHIF konferenciji, s ključnim pitanjem kako do greenfield investicija u uvjetima regualtornih barijera, budući da tržište hotelskih nekretnina zapravo niti ne postoji, osim nešto imovine u rukama države ili HETA-e. U tom smislu je Hrvatska i dalje na stand by”, kaže Miroslav Dragičević iz konzultantske kuće Horwath HTL, redoviti sudionik berlinske konferencije. IHIF je potvrdio da je investicijska aktivnost u hotelijerstvu u uzletu u svim dijelovima svijeta, osim na Bliskom istoku zbog nestabilne situacije, a ova se godina najavljuje uspješnom ako održi lanjsku investicijsku aktivnost u uvjetima značajnih izazova kao što su Brexit ili globalno preslagivanje nakon ulaska Donalda Trumpa u Bijelu kuću.

Fokus na manje gradove

U hotelijerstvu se očekuje daljnji razvoj novih i lifestyle brendova. Najveći rast investicija i širenja najavljuje se za velike gradove Kine, Indije i Afrike, u Europi se lagano pomiče fokus s velikih gradova na manje, jer su ovi već zasićeni hotelskim smještajem. Jadran, odnosno Hrvatska i Crna Gora u sve većem su fokusu ulagača. Zbog naglašene sezonalnosti investitori tu preferiraju gradnju mješovitih resorta, odnosno hotela s nekretninama, kako bi osigurali povrat njihovom prodajom.

Zanimljivo je da je uglavnom riječ o luksuznim brandovima čiji gosti Hrvatsku i Crnu Goru vide kao “retreat” destinaciju. “Hrvatska bi trebala uloviti ovaj vlak i iskoristiti velik interes svjetskih igrača, no njih zanimaju veliki i strukturirani projekti koji nemaju administrativne ili bilo kakve barijere, poput Kupara kojima je trebalo deset godina da se srede, ili pak Brijuna koji su još daleko od gotovog projekta. Postoji interes i novac za greenfield investicije koje bi hrvatskim destinacijama donijele zdravu konkurenciju i svjetske brendove. Hrvatska na žalost takvih projekata nema, a one potencijalne nije ni uredila niti ih kvalitetno promovira na globalnom tržištu. Vidimo da su naši susjedi u tome puno brži”, ističe direktor zagrebačkog ureda Horwath HTL Siniša Topalović i podsjeća na crnogorski Portonovi ili pak ulazak arapskog kapitala u Beograd.

Fleksibilnost i edukacija

U privatnom smještaju, međutim, u Berlinu smo bili primjer dobre prakse. Na konferenciji Europske udruge turističkih iznajmljivača kuća i apartmana EHHA, na ITB-u je predstavljen hrvatski obiteljski smještaj i pravna regulacija. Predstavljanje na panelu o utjecaju ekonomije dijeljenja ujedno je bilo predstavljanje Sektora za turizam HGK koji je ove godine ušao u članstvo EHHA. “Predstavili smo zakonodavni okvir, koji je dovoljno fleksibilan i čuva djelatnost u okvirima današnje ekonomije dijeljenja, ali i organizacijski, s obzirom da je Hrvatska jedina zemlja EU koja je uspjela obuhvatiti toliko ljudi za edukaciju. Edukacija je važna i za nove poduzetnike u turizmu koji često u posao ulaze bez znanja, i to je jedna od najslabijih karika ekonomije dijeljenja u segmentu smještaja. Kroz naše edukacije prošlo je 10 tisuća ljudi”, podsjeća Nedjeljko Pinezić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja HGK.

Ostavi komentar koristeći Facebook