Marušić tvrdi da bi se i za jug Hrvatske trebala uvesti obveza korištenja zimskih guma

Prometni stručnjak Željko Marušić smatra da pod hitno treba promijeniti nelogičnu, nestručnu i opasnu uredbu o zimskoj opremi automobila, a ističe da se obveza vožnje na zimskim gumama treba uvesti od 15 listopada do 15. travnja u cijeloj Hrvatskoj, uz subvencioniranje PDV-a od strane države i osiguravajućih društava jer bi se tako rizik nesreća smanjio za više od 50 posto. Njegov komentar prenosimo u cijelosti, piše Šibenik.in

Činjenica da je pogibeljnost na hrvatskim cesta već godinama, tako će biti i 2017., razmjerno broju stanovnika, 60 posto veća od EU prosjeka (80 na milijun realnih  stanovnika prema 50) posljedica je niza negativnih utjecaja: nekulture vozača, posebice najtežih prekršitelja i recidivista, neučinkovitog i nepoštenog pravosuđa koje ih praktički ohrabruje na takvo ponašanje, nedovoljnog korištenja dostupne tehnologije elektroničkog nadzora prometa, manjkavog policijskog nadzora, vremenski i prostorno nedovoljno usklađenog s najvećim opasnostima, nesavršenih prometnica (crnih točaka, skliskog asfalta, a posebice neispunjenja standarda EuroRAP, da vozačima, nakon izlijetanja ceste ‘opraštaju greške’) te starih i neispravnih vozila.

Apsurdno je da loše stanje i neispravnost vozila, osim starosti (prosječno oko 14 godina) i lošeg održavanja, posljedice pada kupovne moći građana i visokih davanja, dodatno i opasno pogoršava članak 104, stavka 1 Pravilnika o tehničkim uvjetima prometa na cestama, koji definira zimsku opremu

“Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.”

Prvo, oznaka M+S (engl. mud + snow, blato i snijeg) od 2000. u EU nije oznaka prave zimske gume, nego univerzalne! Zimsku gumu, uz oznaku M+S, ili bez nje, označava znak pahuljice na bočnici gume. Razlika među njima je drastična, a pogotovo u usporedbi s ljetnim.

Automobil se podloge dodiruje samo površinom četiri ljudska dlana, odnosno ukupno papira formata A4. Zbog toga su gume važnija od svih ostalih sustava, čak i od kočnica. Naime, ako kočnice otkažu, a gume su dobre, vozač se može izvući, odnosno pokušati izvući, zaobilaženjem, struganjem o rubnu plohu… A ako su gume loše, potpuno je bespomoćan.

Mnogi ne znaju da ljetne gume bitno gube sposobnost prianjanja na temperature nižoj od +7 Celzijevih stupnjeva, znatno se produžava zaustavni put, a povećava rizik zanošenja i proklizavanja. A takvi su uvjeti, zimskih noći i jutara u cijeloj Hrvatskoj, čak i u Dalmaciji i na otocima, koji usto imaju sklizak asfalt, s vapnenjačkom bazom, posljedicom štednje u proizvodnji.

Zimske gume imaju mekši gazni sloj s velikim udjelom prirodne gume i silike, koji dobro prianjaju na skliskom. Usto je gazna struktura lamelarna, nazubljena, s uzdužnim, poprečnim i kosim dubokim utorima, za poboljšanje drenaže (odvođenja vode i snijega).

Razlika svojstava ljetne i zimske gume u zimskim uvjetima je drastična i dubina ljetne gume minimalno pomaže. Zaustavni je put s ljetnim gumama 50 posto duži, ponekad i više, nego sa zimskim.

Koliko je ova odredba apsurdna pokazuje sljedeće: ako u zimskim uvjetima ispred automobila s ljetnim gumama, koji nema lance u prtljažniku, a pravodobno bi se zaustavio sa zimskim, istrči dijete i usmrti ga, tragičnu bi nesreću izazvao neispravan automobil.

A ako bi isti auto, u istim okolnostima, uz ljetne gume imao lance u prtljažniku, jednakom bi dinamikom usmrtio dijete, samo bi se formalno smatrao ispravnim! S ljetnim gumama u zimskim uvjetima podjednako je rizično da ćete izletjeti u provaliju, zanijeti se pod kotače tegljača, ne zaustaviti se pred preprekom…, s lancima u prtljažniku ili bez njih!

Besmislenost i štetnost formulacije o lancima u prtljažniku, kao alibi rješenju za formalno ispunjavanje uvjeta potrebne zimske opreme, naglašava činjenica da je vožnja na lancima na brzim cestama, pogotovo autocestama, riskantna i štetna, jer se automobilu otežava upravljivost, a uništava asfaltna podloga, drma podvozje i remeti geometrija kotača. A sam postupak postavljanja lanaca na kotače, uz rub ceste, realno često i na kolniku, vrlo je zahtjevan, za mnoge neizvediv i opasan. Lanci pomažu samo na dubokom snijegu, kad bolja svojstva imaju “automobilske čarape” (AutoSock), koja se neusporedivo lakše postavljaju, ne oštećuju kolnik i podvozje, a nisu predviđene pravilnikom!

Kad bi u zimskim uvjetima svi automobili u Hrvatskoj vozili na zimskim gumama, rizik nesreća smanjio bi se više od 50 posto. Koliko su zimske gume zimi važne i u najtoplijim krajevima, pokazuje pogibija poznatog hvarskog ugostitelja, početkom godine kod Starog Grada, u ranim jutarnjim satima. Dakle, zimske su gume zimi itekako korisne i na Hvaru, nekoliko dana u godini iznimno, a baš tada možete poginuti!

Zbog toga predlažem da se zimi u cijeloj Hrvatskoj, od 15. studenoga do 15. travnja, propiše obveza korištenja zimskih guma, pravih s oznakom pahuljice, ali da država i osiguravajuća društva, koji izravno i neizravno imaju višestruke koristi od toga, sudjeluju s benefitima u iznosu PDV-a. Bila bi to korist za sve, klasična “win-win” situacija. Vozačima se ne bi povećati troškovi, jer bi ljetne gume trajale duže. Eh da je pameti…


Vijesti Antene Zadar slušajte na 97,2 MHz, te online na 972.fm na svaki puni sat od 8 do 16 sati. Slušajte i Jutarnju kroniku radnim danom u 7 sati. Svakako nas pratite i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube. Preuzmite naše aplikacije za iOS i Android uređaje, kako bi vam bili još dostupniji u svakom trenutku.

Jutarnja kronika dostupna je i na svim ovim sjajnim podcast platformama:

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...