vrhunac sezone

Potrošnja hrane i pića u kolovozu u Zadarskoj županiji veća za 240 posto

Arhiva AZD/Ilustracija

Potrošnja turista u segmentu hrane i pića (izvan smještajnog objekta) ovog bi kolovoza u Istarskoj županiji mogla biti najmanje 373 posto veća u odnosu na vrijeme izvan sezone.

Drugim riječima, porast broja stanovnika na tom prostoru uslijed dolaska i noćenja stranih turista generira povećanje potrošnje hrane i pića koje se procjenjuje na gotovo pet puta (4,73 puta) u odnosu na vrijeme izvan sezone. Na to upućuju najnovije procjene koje analitičari Hrvatske gospodarske komore svake godine rade za šest priobalnih županija za mjesec vrhunca turističke sezone u kojemu se ostvari približno trećina noćenja u komercijalnim smještajnim objektima tijekom godine.

Te izračune u HGK-u temelje na rezultatima istraživanja Instituta za turizam o strukturi prosječne potrošnje turista i, s druge strane,  podacima o prosječnom izdvajanju za hranu i piće domicilnog stanovništva tijekom godine, tj. izvan sezone. Prema nalazima Instituta, turisti su prošlog ljeta u prosjeku dnevno trošili oko 79 eura, od čega oko polovicu na smještaj, a 13 eura ili oko 96 kuna na hranu i piće izvan objekta smještaja. Kako procjene upućuju na to da prosječan domaći potrošač tijekom godine za hranu i piće izdvoji 45 kuna dnevno, proizlazi da je potrošnja turista u tom segmentu oko 2,1 puta veća.

Koristeći taj omjer, analiza HGK sugerira da bi npr. u Primorsko-goranskoj županiji povećanje potencijala potrošnje hrane i pića u kolovozu bilo oko 217 posto (ili više od tri puta), u Zadarskoj županiji oko 240 posto, Šibensko-kninskoj za oko 228, Dubrovačko-neretvanskoj za 215 te u Splitsko-dalmatinskoj za 185 posto, tj. manje od tri puta.  Kod pojedinih destinacija u priobalju (a HGK analizira po četiri naselja s najvećim skokom populacije, odnosno brojem noćenja u komercijalnim smještajnim objektima) povećanje potrošnje hrane i pića je i daleko veće.

Tako se npr. u Medulinu procjenjuje na čak 12 puta u odnosu na prosjek izvan sezone, a tek nešto manjih 11,5 puta procijenjeno je povećanje u Baškoj vodi i Ninu, oko 9,5 puta u Rogoznici. U Malom Lošinju, Pagu, Primoštenu te Rovinju ono je između sedam i osam puta. To svakako zahtijeva i prilagodbu opskrbe u maloprodaji (ali i ugostiteljstvu).

“Očekivano višestruko povećanje potrošnje u segmentu hrane i pića u kolovozu, koje u nekoliko turističkih središta iznosi više od deset puta, odraz je visoke koncentracije broja noćenja u tom mjesecu i s tim povezanog sezonskog povećanja potražnje”, kaže direktor Sektora za financijske institucije i ekonomske analize HGK Zvonimir Savić. U Komori smatraju kako bi takvi izračuni i procjene potencijala potrošnje hrane i pića mogli pomoći npr. i maloprodajnim lancima u pripremama za turističku sezonu.

Konkretnije, za procjenu je li i koliko im povećan sezonski promet hrane i pića prati povećanu potražnju u turističkoj sezoni, ali i za procjenu potreba opskrbe na vrhuncu turističke sezone. “Koliko je to važno za ukupan rast maloprodaje u Hrvatskoj, govori i podatak da je razina realnog prometa u trgovini na malo prošle godine bila oko sedam posto manja u odnosu na razinu iz pretkrizne 2008.”, napominju u HGK-u. Naglašavaju kako procjene potrošnje uz lakše osiguravanje sezonske opskrbe u trgovini na malo olakšavaju i prilagodbu cjelokupne turističke ponude povećanom broju stanovnika, prenosi Poslovni.

Ostavi komentar koristeći Facebook



Listen on Online Radio Box!

Svira(lo) na Anteni Zadar 97,2

Listen on Online Radio Box!

10 najemitiranijih na Anteni Zadar