Botić Škifiću i Longinu: “Što će Zadru poslovni partner kao što su turske tvrtke čiji je kreditni rejting smeće?”

Županijska vijećnica Marjana Botić u ime Akcije mladih uputila je priopćenje u kojem poziva pravne predstavnike odgovornih za Gaženicu neka javnosti predoče mehanizme zaštite hrvatskih interesa u slučaju poslovnih problema (loše) izabranog poslovnog partnera:

“Svaki odgovoran gospodarstvenik u sadašnjem stanju turskih kompanija na tržištu imao bi obavezu štiti vlastite interese i ulaganja osobito ako ona iznose preko dvije milijarde eura kao u slučaju luke Gaženica.

Na primjeru posljednjih dana unatoč prilično neargumentiranim PR odgovorima na pitanja što će se dogoditi sa Dogusovim projektom Maraske, Akcija mladih nažalost može utvrditi da smo bili u pravu u pogledu nepovjerenja prema namjerama i mogućnostima Dogus grupe u Zadru i Hrvatskoj.

Naravno da se jednako loša situacija  može preslikati i na drugu tursku kompaniju koja je ušla kao jedini ponuđač u posao sa koncesijom za međunarodni putnički promet u Gaženicu. Pozivamo stoga predstavnike Lučke uprave Zadar, odnosno njihove pravne zastupnike na poseban oprez u svezi obveza iz ugovora u Gaženici, sa turskom tvrtkom ZIPO, odnosno GBH, kao i na predočavanje garancija da će se posao odvijati prema ugovoru unatoč problemima izabranog koncesionara.

Nažalost svjesni smo da Longin, Škifić i ekipa nisu koncesiju za cijeli međunarodni putnički promet sa svim glavnim i pratećim djelatnostima dali zbog interesa Luke Zadar, Zadra i RH.

Međutim nadamo se da je pravni zastupnik istih, postupio u skladu sa profesionalnom odgovornošću koju je preuzeo (i nesumnjivo dobro naplatio), te u ugovor koji se prema njihovim riječima „točku po točku prelazio“ više od šest mjeseci ugradio sve mehanizme zaštite interesa Zadra i RH u slučaju ako turska tvrtka ne bude u mogućnosti ispunjavati svoje preuzete obaveze. Pri tome ne mislimo samo na pitanje vrlo niskih bankovnih garancija nego i na njihovu za međunarodne ugovore nužnu usklađenost sa Ujednačenim pravilima Međunarodne trgovačke komore.

Naime u poslovnom svijetu poznati su problemi turskih kompanija koje se, što zbog vlastitih previše ekspazionističkih poslovnih politika, što zbog nametnutog gospodarskog rata sa SAD, nalaze u ozbiljnim poslovnim problemima i  trpe velike poslovnim i financijskim gubitke.

Ne kaže to Akcija mladih nego kreditni rejting gore spomenutih tvrtki Dogusa i GBH koji se prema najvećim agencijama za procjenu rizika poslovanja nalazi na razini najvišeg rizika od neispunjenja obveza u budućnosti (B-) nakon čega slijedi samo velika vjerojatnost neispunjenja obveza, odnosno propast posla.

Akcija mladih napominje da smo još 15. ožujka ove godine, u dopisu „Zašto ne sačuvamo Gaženicu kao javni gospodarski subjekt i zaposlimo naše građane?“ ponudili put koji i nadalje može biti izlaz u slučaju (vrlo izglednog) scenarija propasti ili u najboljem slučaju usporavanja dinamike razvitka međunarodnog putničkog prometa u Gaženici.

Da se nalazimo u normalnoj državi koja cijeni vlastitu tisućljetnu pomorsku tradiciju i znanje vlastitih ljudi ne bi se ni našli u situaciji da nekoliko u najmanju ruku upitno sposobnih i poštenih traži „poslovne partnere“ po vlastitoj mjeri po trećem svijetu i državama u kojima se njeguju za našu tradiciju, znanje i dosege naših pomorskih aktivnosti, svakako niži i rizični standardi poslovanja.

(Ne)odgovornima Škifiću i Longinu, koji su u posljednje vrijeme napravili niz loših izbora također postavljamo legitimno pitanje: Što će Zadru poslovni partner koji došavši na potpuno gotovu skupo izgrađenu infrastrukturu i već postojeći međunarodni promet od oko 300 ticanja putničkih brodova, neće razvijati posao zbog svojih vlastitih financijskih problema?

Smatramo stoga da su se stvorili uvjeti za nužnu provjeru solventnosti, mogućnosti nesmetanih poslovnih procesa, i najvažnije korisničku provjeru danih bankovnih garancija budući da banke kod ovakvih kreditnih rejtinga redovno povlače svoje obaveze prema nalogodavcu čiji dug nesmiljeno raste i nije vjerojatno da će im ga moći vratiti – kao što se sad upravo događa turskim kompanijama Dogus i Global Ports Holding.

Stoga nesumnjivo za ovu tešku situaciju koja se nadvila nad Gaženicu, najodgovornijih ravnatelja Lučke uprave Zadar Škifića, odnosno predsjednika Upravnog vijeća LUZa župana Longina, smatramo  opravdanim zatražiti da svu zainteresiranu javnost obavijeste o stanju poslovne sposobnosti koncesionara da započne projekt Gaženice, zatim o pitanjima zašto u tako „pomno“ pregledavanom ugovoru nema riječi i obavezi koncesionara da osigura Gaženica postane polazišna luka, a taj su „home port“ toliko puta spominjali kao jedan od najvažnijih razloga izbora upravo te kompanije, te nadasve da nas obavijeste o relevantnim podacima o vjerodostojnosti bankovnih garancija obzirom na rizično stanje turske tvrtke i njihov „smeće“ kreditni rejting.”

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...