Hrvatskom turizmu prijeti ozbiljan pad, a pokazuje to i potez HTZ-a

Turisti više nisu ludi za Hrvatskom, što pokazuje slabija popunjenost hotela, kampova i privatnog smještaja ove godine u odnosu na lani.

“Razdoblje hiperpotražnje za Hrvatskom je prošlo”, tvrdi Boris Žgomba, predsjednik Udruge putničkih agencija pri HGK-u i predsjednik Uprave turističke kompanije Uniline.

Ako na današnji dan uspoređujemo stanje rezervacija za cijelu turističku 2019. godinu sa stanjem rezervacija za 2018., ističe kako su trenutni prodajni rezultati zaista nešto slabiji od očekivanog.

Selektivno gledajući po pojedinačnim domaćim receptivnim segmentima, neki su, kaže, bolje, a neki lošije popunjeni. Činjenica je da su, kako navodi, hotelski kapaciteti, generalno gledajući, u nekim segmentima za sada slabije popunjeni, s tim da je zaostatak dosadašnjeg bookinga kod hotela manji nego u privatnom smještaju i kampovima. U istom kontekstu možemo, kaže, promatrati i najave za Uskrs, predsezonu i sezonu, dok je o postsezoni ipak još prerano govoriti.

“Razdoblje hiperpotražnje, koju smo u hrvatskom turizmu imali od 2016. do 2018. godine, prošlo je. Toga trebaju postati svjesni svi koji se turizmom bave ili koji žele ući u turizam pod svaku cijenu. Uzroke valja tražiti i u povećanju ponude konkurentnih receptivnih kapaciteta na Mediteranu i njihovim intenzivnijim marketinškim naporima popraćenim i značajnijim cjenovnim pogodnostima, što je u ozračju najava recesije u nizu europskih zemalja imalo značajan utjecaj. To je rezultiralo preusmjeravanjem i jačanjem interesa dijela gostiju s ključnih emitivnih, posebno europskih tržišta, za druge destinacije euromediteranskog područja, kao što su Turska i Grčka te afričke zemlje bliže Mediteranu ili pak sklonosti da svoj godišnji odmor, odnosno svoje slobodno vrijeme, provedu kod kuće”, rekao je za Index Boris Žgomba.

“Hrvatska je nekonkurentna u odnosu na Mediteran”

Nadalje, navodi kako je Hrvatska i dalje nekonkurentna u odnosu na zemlje Mediterana u dijelu fiskalnih nameta.

“Krajnje je vrijeme da se konačno smanji stopa PDV-a u turizmu na razinu nama konkurentnih mediteranskih destinacija te adekvatno regulira poseban postupak oporezivanja turističkih agencija koji agencije još uvijek stavlja u neravnopravan tržišni položaj”, smatra Žgomba.

Na pitanje koliki pad broja gostiju možemo očekivati, kazao je kako u ovom trenutku procjenjuju da se radi o usporenom bookingu čija se dinamika u narednim mjesecima može intenzivirati.

“Zato za sada ne možemo govoriti o očekivanom manjem broju gostiju. Istovremeno, broj gostiju nije jedini relevantni pokazatelj uspješnosti turističke godine, ukupni ostvareni financijski rezultati bit će puno važniji u ocjenjivanju iste”, tvrdi Žgomba.

Razgovarali smo i s ravnateljem Instituta za turizam dr. Damirom Krešićem, koji je za Index rekao da nemaju neposrednih saznanja da je ovogodišnji booking lošiji od prošlogodišnjeg, već da su to doznali iz medijskih istupa državnih dužnosnika i turističkih djelatnika koji o tome, navodi, dosta govore zadnjih dana u javnosti.

Tri razloga za pad

Ako se, kaže, pokaže da je booking za ovu godinu zaista lošiji, tri su, ističe, glavna razloga za to.

Kao prvi razlog navodi snažan oporavak i povratak na turističko tržište naših glavnih konkurenata (Turska, Grčka, sjeverna Afrika).

Drugi razlog tome su, tvrdi, predrecesijska zbivanja i slabljenje gospodarske aktivnosti u Njemačkoj i Italiji koja prijete da se preliju i na druge članice EU-a, a Njemačka je, kaže, naše najvažnije emitivno tržište (četvrtinu noćenja ostvaruju turisti iz Njemačke).

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
Kao treći razlog navodi političku neizvjesnost u EU uzrokovanu Brexitom i događanjima vezanim uz Brexit.

“Međutim, treba naglasiti da vrijeme intenzivnijeg bookinga tek predstoji i da treba sačekati još nekoliko mjeseci da se vidi hoće li uopće i koliko će booking za 2019. zaista i biti lošiji. Konačno, također bih naglasio da se ovakav razvoj događaja mogao i očekivati, bilo bi naivno vjerovati da se dvoznamenkaste stope rasta turističkog prometa mogu ostvarivati kroz duže razdoblje. Zato se nadam da Ministarstvo turizma ima spremne mjere turističke politike koje će biti odgovor na ovakva tržišna kretanja, kao što su npr. pojačana promocija na glavnim emitivnim tržištima, mjere usmjerene na podizanje kvalitete i ukupne vrijednosti za novac, cjenovna korekcija, kombinacija svih navedenih mjera i slično”, rekao je dr. Krešić za Index.

I dok u Udruzi putničkih agencija pri HGK-u navode da je slabiji booking, u Hrvatskoj turističkoj zajednici tvrde da su brojke bolje nego lani.

Evo što radi HTZ

Indexu su odgovorili da se booking, iako je početkom godine bio nešto usporeniji, u posljednjih nekoliko tjedana intenzivirao.

“Povratne informacije od strane hotelijera govore kako je potražnja za pred i postsezonom bolja nego lani i to je odlična vijest. To je ono što priželjkujemo i na čemu sustavno radimo. Iako se u ovom trenutku radi o malim apsolutnim brojkama, trenutno bilježimo i daljnji rast broja dolazaka i noćenja turista, što također potvrđuje daljnji pozitivan interes za Hrvatskom (+11 dolasci, +6 noćenja). S tržišta Austrije, Slovenije i Italije bilježimo dobre povratne informacije, s tržišta Njemačke očekujemo sličan broj turista kao i lani, oko 3 milijuna. S tržišta SAD-a i Kine, primjerice, bilježimo porast potražnje u odnosu na lani. U skladu s time, želja nam je doprijeti do novih potrošača i dovesti nove goste u Hrvatsku te jačati promociju na dalekim tržištima”, stoji u odgovoru HTZ-a za Index.

Navode kako se ovog tjedna, od 6. do 10. ožujka, održava najveća svjetska turistička burza ITB u Berlinu koja će okupiti više od 10 tisuća izlagača iz oko 190 zemalja svijeta. Među izlagačima je, kažu, i Hrvatska čiju će turističku ponudu poslovnoj publici s njemačkog i drugih tržišta uz HTZ predstaviti i više od 30 turističkih tvrtki i zajednica.

“Na ITB-u će tradicionalno biti i stotine hrvatskih turističkih profesionalaca koji će u razgovorima s partnerima dogovarati konkretne poslove i čuti aktualne trendove o poslovnim kretanjima i zanimanju tržišta za turističku ponudu. Nakon sajma ITB u Berlinu imat ćemo jasniju sliku bookinga za uskršnje blagdane koji ove godine kalendarski padaju 21. i 22. travnja”, objasnili su u HTZ-u.

Kažu kako su od kraja prošle godine vrlo intenzivno provodili niz aktivnosti vezanih uz promociju hrvatske kao atraktivne turističke destinacije na nama najvažnijim emitivnim tržištima.

Osigurali 10 milijuna kuna za promociju

“Uz nastupe na sajmovima i radionicama diljem svijeta, u tijeku je prva ovogodišnja marketinška kampanju za promociju predsezone na 12 europskih tržišta, a to su: Njemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo i Irska, Slovenija, Austrija, Poljska, Češka, Italija, Francuska, Mađarska, Nizozemska, Švedska i Švicarska. Kampanja će se provoditi do 15. travnja na društvenim mrežama Facebook i Instagram te na YouTubeu, a tu su i aktivnosti display oglašavanja. Do početka prve ovogodišnje kampanje za promociju predsezone Hrvatska turistička zajednica uspješno je provela i prvu ovogodišnju brand kampanju koja se provodila na ukupno pet emitivnih tržišta među kojima su Njemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo, Nizozemska, Švedska i Španjolska. Osnovni cilj brand kampanje bio je podizanje prepoznatljivosti Hrvatske kao atraktivne turističke destinacije te jačanje snage nacionalnog turističkog branda”, naveli su u HTZ-u.

Kažu kako su prošlog tjedna preraspodjelom sredstava osigurali dodatnih 10 milijuna kuna za marketinške i PR aktivnosti u inozemstvu. Ta će sredstva, navode, usmjeriti u organizaciju promotivnih aktivnosti i događanja, oglašavanje u medijima, marketinške projekte s domaćim i inozemnim turoperatorima i agencijama te radionice, edukacije i prezentacije s buyerima u zemlji i inozemstvu, i to na 16 emitivnih tržišta: Njemačke, Velike Britanije, Austrije i Švicarske, Italije, Francuske, Švedske i Norveške, Nizozemske i Belgije, Poljske, Rusije i Ukrajine, Mađarske, Češke i Slovenije.

“Iako je velika većina našeg budžeta određena i pomno isplanirana Godišnjim planom rada, predvidjeli smo dio budžeta fleksibilnim upravo kako bismo mogli pravovremeno reagirati u slučaju potrebe te kako bismo mogli ad hoc podržati realizaciju neke kampanje, projekta ili eventa koji će nam osigurati dodatni promotivni efekt na pojedinom tržištu. Kako bismo dodatno potaknuli booking na nama iznimno važnom njemačkom tržištu, u tijeku je i velika kampanja na 11 najpopularnijih njemačkih TV kanala. Dodajmo kako će Hrvatska turistička zajednica tijekom 2019. godine provesti četiri glavne promotivne kampanje, odnosno dvije kampanje za promociju pred i postsezone te dvije brand kampanje”, odgovorili su u HTZ-u.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...