Za pojas kazna 1.000, za mobitel 1.500 kuna. Podsjećamo još jednom što donosi novi rigorozniji zakon

Prema službenim podacima MUP-a prošle je godine u prometnim nesrećama poginulo 317 osoba u odnosu na 331 osobu iz 2017. što je statistički tek manje za 4,2 posto. Lani je preko 50 posto smrtnih nesreća uzrokovala brzina neprilagođena uvjetima na cestama, 142 ih je poginulo na ravnoj cesti, a 116 u zavojima. Od ukupno 33.402 nesreće, ozlijeđeno je 13.950 osoba. Prema ranije objavljenim podacima Europske Uprave za promet Hrvatska je po broju smrtnih slučajeva na milijun stanovnika treća najgora država u EU, odmah iza Rumunjske i Bugarske. Prosjek poginulih je u EU u prosjeku 49 na milijun stanovnika, dok ih je u Hrvatskoj 80. Najbolje na ljestvici europskih zemalja je Švedska koja godišnje u prosjeku ima 25 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika čime značajno odskače od samog prosjeka EU. Iako je Hrvatskoj cilj dosegnuti barem europski prosjek, svaka zemlja pa i Hrvatska ima svoje specifičnosti i otegotne okolnosti, piše Novi list.

Prijestupi će biti skuplji

Zemljama istočne i jugoistočne Europe glavna je prepreka donedavno ili kontinuirano ekonomsko siromaštvo ali i loša svijest kod vozača. Osim starijeg voznog parka i prometnica, EU vidi problem i u navici prebrze vožnje. Kako se Hrvatska našla u društvu Rumunjske i Bugarske može se gledati i kroz širu ekonomsku i socijalnu prizmu kontinuiranog zaostajanja za zemljama »nove Europe«. No, prometni stručnjaci napominju da nije riječ o nemogućoj misiji jer je, primjerice, Slovačka poboljšala svoje prometnice za 80 posto uz 40 milijuna eura ulaganja u prometnu infrastrukturu. Europski novci postoje ali treba znati i htjeti pisati projekte za EU-fondove. Pitanje je prije svega političke volje, ali i svijesti i fokusu političkih elita na stvarne probleme sadašnjice i budućnosti. Aktualna vlada pokrenula je dosta kasno izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim bi se postrožile kazne nesavjesnim vozačima i potencijalno prevenirale nove tragedije u prometu. Prijedlog zakona ušao je u saborsku proceduru ali se čeka konačna verzija vladinog zakona na usvajanje u parlamentu.

Novim izmijenjenim zakonom udvostručile bi se pa čak i utrostručile novčane kazne za najteže prekršaje, poput vožnje pod zabrane upravljanja motornim vozilom, a uz negativne prekršajne bodove veće kazne plaćat će se za vožnju u suprotnom ili zabranjenom smjeru, prekoračenju dozvoljene brzine u naseljenom mjestu za više od 50 km/h, namjeran prolazak kroz crveno, odbijanje alkotestiranja i testa na droge, vožnju pod utjecajem alkohola iznad 1,5 grama po kilogramu. U teže prekršaje ubrajat će se i vožnja prije stjecanja prava na dozvolu, vožnja bez dozvole ukinute ili privremeno oduzete zbog negativnih prekršajnih bodova.

Računica otkriva da će iznosi novčanih kazni sa sadašnjih 5.000 kuna skočiti na 15.000 kuna, a za kazne od 10.000 kuna prekršitelj će platiti 20.000 kuna. Novom regulativom također bi se povećavale kazne i za druge prekršaje, poput nekorištenja sigurnosnog pojasa, prijevoza djece bez sjedalice i korištenja mobitela za vrijeme vožnje. Takav nehaj, vozači će plaćati 100 i 200 posto više. Primjerice, ukoliko vas policija uhvati da niste vezani, umjesto 500 kuna kazne, morat ćete platiti 1000 kuna. Za popularno brbljanje mobitelom u vožnji umjesto 500 kuna, kazna će biti utrostručena – na 1500 kuna.

Oduzimanje vozila

Drastičnije sankcije vrijedit će i za nepoštivanje pravila prednosti prolaska, nekorištenja zimske opreme, bijega s mjesta nesreće, nepropisnog pretjecanja i obilaženja, te nezaustavljanje na pružnom prijelazu. Novina je da i mjera privremenog oduzimanja vozila »recidivistima« koji uporno ponavljaju najteže prekršaje. Vozilo bi se privremeno, do odluke suda, oduzelo vozaču ukoliko je već dva puta pravomoćno kažnjen a ponovno je izvršio neki od najtežih prekršaja poput vožnje u krivom smjeru, vožnje u pijanom stanju, odbijanja alkotestiranja, upravljanja pod mjerom oduzete dozvole, kao i za vožnju u naselju brzinom 50 km/h većom od dopuštene.

Ukidanje dozvole predviđeno je za skupljenih 12 negativnih bodova, za mlade vozače još i strože kada nakupe devet negativnih bodova. Svi oni koji su tri puta u tri godine vozili pijani bit će poslani na izvanredni liječnički pregled. Bez dozvole na dvije godine ostat će vozači koji tri puta budu uhvaćeni da su prošli kroz crveno na semaforu te prekršitelji koji u tri navrata budu zatečeni pijani ili drogirani za volanom. Ujedno, takvo ludiranje na cesti moglo bi ih skupo koštati.

Prolazak kroz crveno u punoj brzini umjesto 10.000 iznosit će 20.000 kuna ili do 60 dana zatvora, uz oduzimanje vozačke najmanje na šest mjeseci za drugi takav prekršaj, a najmanje na 12 mjeseci za svaki slijedeći, dakako, uz šest negativnih bodova. Izmijenjenim zakonom propisuje se i sankcioniranje nepoštivanja sigurnosnog razmaka tijekom vožnje na autocesti koja mora iznositi najmanje dvije sekunde.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...