Paški sir osvaja daleka tržišta; Već se jede u popularnim njujorškim talijanskim restoranima

Martina Pernar Škunca, voditeljica marketinga u Paškoj sirani, tri puta je sudjelovala u misijama Phila Hogana, povjerenika Europske komisije za poljoprivredu i ruralni razvoj. Bila je dio izaslanstva u misiji u Šangaju u Kini, zatim u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, a posljednja Hoganova misija, kojemu istječe mandat, održala  se u Tokiju od 8. do 11. svibnja i trajala je četiri dana. Paška sirana je, dakle, bila dio izaslanstva s 40-ak proizvođača iz Europske unije i tako se našla u društvu tvrtki među kojima su Ferrero, Lactalis, European Dairy Association…

U sklopu misija organizirane su razne aktivnosti te posjeti potencijalnim uvoznicima i trgovačkim lancima. Za vrijeme boravka u Tokiju Martina Pernar Škunca posjetila je i Veleposlanstvo RH u Japanu, piše Privredni.

Paška sirana jedna je od prvih tvrtki koja je povukla sredstva iz Europskih fondova. Imala je veliku investiciju 2008. godine, kada je izgrađen novi pogon za preradu mlijeka i proizvodnju mliječnih proizvoda. Investicija je djelomično, sa deset milijuna kuna, financirana iz pretpristupnih fondova EU i agencije SAPARD, a ukupno je tada investirano 30 milijuna kuna. Riječ je o najstarijoj sirani na Pagu koja je prije tri godine proslavila 70 godina poslovanja, a u njoj se godišnje proizvede oko 600 tona sira. S Martinom Pernar Škunca razgovarali smo o Hoganovim misijama, pozicioniranju Paškog sira i Paške sirane u svijetu te perspektivi arapskog, kineskog i japanskog tržišta.

Kakva su Vaša iskustva iz misija Phila Hogana?

Posljednjih nekoliko godina organizirano je više trgovinskih misija povjerenika Europske komisije za poljoprivredu i ruralni razvoj Phila Hogana radi pronalaska novih tržišta za poljoprivredne proizvode iz Europske unije. Misije su bile lijepo i korisno iskustvo, naučili smo iznimno mnogo o kineskom, japanskom i arapskom tržištu, upoznali se s poljoprivrednicima iz Europske unije i s njima razmijenili iskustva, posjetili najveće sajmove hrane – SIAL u Šangaju i Gulfood u Dubaiju, obišli najveću mljekaru u Kini te farmu deva u Emiratima gdje se proizvodi devino mlijeko, sudjelovali na poslovnim forumima, obišli brojne uvoznike i trgovačke lance. Naravno, promovirali smo Paški sir, koji je na misiji u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i uručen kao dio poklona uime izaslanstva, a nakon te misije Europska komisija snimila je i promotivni film o Paškom siru kao kampanju za europske, poljoprivredne proizvode – More than Food. Taj film, sniman u Paškoj sirani, predstavljat će sve sireve iz EU na tržištu UAE i KSA. Mislim da je to lijepo priznanje i vrlo sam sretna što smo to realizirali upravo zahvaljujući misiji. Paški sir renomirani je europski proizvod – to potvrđuju sve njegove medalje, ali i ovakva ostvarenja.

Hoće li se misije nastaviti?

Do sada ih je bilo 11, a mi smo sudjelovali na tri. Iskreno se nadam kako će se nastaviti jer mislim da su korisne za europske proizvođače. Čudi me da više hrvatskih tvrtki nije sudjelovalo u tim misijama. S nama je u UAE bila i tvrtka Fragaria. Zahvaljujem HGK i Ministarstvu što je proslijedilo poziv na koji smo se  odazvali i prihvatili tu lijepu priliku da nešto vidimo i naučimo, ali i priliku da plasiramo svoje proizvode na neko novo tržište. U sklopu misija imali smo prilike za B2B razgovore s potencijalnim kupcima i predstavljanje naših proizvoda. Uz to, misije su i prilika za networking među proizvođačima. Upoznali smo ljude koji se susreću sa sličnim izazovima poput nas i razmijenili iskustva s njima. Networking je jedan od glavnih ciljeva misija uz, naravno, pronalazak novih tržišta za europske poljoprivredne proizvode. Konkretan rezultat naši su tekući pregovori s jednom japanskom tvrtkom koja je izabrala četiri naša proizvoda koje bi uvozila u Japan. To su sirevi: Paški, Dalmatinac, Pramenko i Mediterano.

Kako na sir reagiraju kineski i japanski potrošači?

Kod njih se sir ne konzumira masovno, a slično je i s mliječnim proizvodima – tek se navikavaju na te proizvode. Međutim, činjenica je da sve više putuju i da su oduševljeni europskim proizvodima koji su u Kini stvar prestiža i njihovi potrošači voljni su platiti višu cijenu za njih. Uz to, tamo boravi veliki broj stranaca iz cijelog svijeta.

Kakva je situacija s Japanom?

Europska unija i Japan potpisali su Sporazum o gospodarskom partnerstvu, koji je stupio na snagu 1. veljače. Sporazum, između ostalog, uključuje ukidanje carina i lakšu trgovinsku razmjenu, a odgovor je na protekcionističke mjere SAD-a. Inače, o tim se sporazumima jako mnogo govori tijekom Hoganovih misija.

Nedavno je izišla velika reportaža na BBC-u o Paškom siru.

Novinarka Kristin Vuković iz New Yorka napisala je veliku reportažu o Paškom siru. Ugledni BBC objavio ju je 26. lipnja, a za Paški sir autorica kaže da ga definiraju snažni naleti bure. Kako je prilikom posjeta Pagu svjedočila zatvaranju Masleničkog i Paškog mosta, Vuković konstatira kako upravo taj vjetar definira otok Pag i njegov poznati sir, oprašujući travnjake jadranskom morskom soli, što ovčjem mlijeku daje jedinstveni okus. Bura, napominje Kristin Vuković, može doseći brzine jačine uragana. Kristin Vuković već je četvrta generacija rođena u SAD-u. Njezina je obitelj iz okolice Karlovca i ona se snažno zainteresirala za svoje hrvatske korijene. Mislim da je ova reportaža prekrasna promocija Paškog sira, otoka Paga i Hrvatske jer ju je objavio BBC Travel koji prate i čitaju milijuni ljudi.

Koliko Paška sirana zapošljava radnika?

Imamo 85 zaposlenih. Proizvodimo najveću količinu paškog sira. Imamo vlastito stado s oko 3.000 paških ovaca. Samo o njemu brine se oko 20 radnika. Od siječnja do srpnja provodi se i mužnja, a uz svoje mlijeko otkupljujemo mlijeko od 134 kooperanta na Pagu. Imamo kooperanata koji su s nama u partnerstvu već 45 godina i na to smo najponosniji.

Navodno se dosta mladih ljudi odlučuje za stočarstvo?

Nije baš dosta, ali ih ima. To je svakako pozitivno. Uvode suvremene tehnike, a ako imaju dosta ovaca, mogu od svog stada lijepo živjeti, osobito stoga što je glavnina posla zimi, u razdoblju proizvodnje. Naravno, to je zahtjevan posao jer je to velika obveza. Mužnja se provodi svaki dan, dvaput dnevno – ujutro i navečer, bez obzira na sve vremenske i životne okolnosti. Sirane plaćaju cijenu mlijeka koja je najviša na svijetu i zato je Paški sir toliko skup. Ali, neka, proizvodnja je ograničena tako da opravdava cijenu.

Koliko vrsta sireva proizvodi Paška sirana?

Imamo desetak vrsta sireva od ovčjeg i kravljeg mlijeka. Uz Paški sir koji je naša zvijezda i krovni brend, imamo i miješane sireve Dalmatinac i Pramenko, sireve s dodacima i aromatičnim biljem Mediterano, kravlje sireve Trapist, Primorac i Paprenjak, sir s cvijetom soli, s maslinama, paprikom, tartufima… Proizvodimo ovčju i kravlju skutu, što je vrlo popularan i zdrav proizvod jer je zahvalan za pripremu mnogih jela, slanih i slatkih… Skuta je dobra za zdravlje i imunološki sustav, a vole je i sportaši jer je bogata proteinima.

Što je sa zaštitom Paškog sira?

Dobili smo nacionalnu zaštitu izvornosti i čekamo potvrdu Europske komisije. Ta procedura traje dugo i naša je Udruga paškog sira i osnovana zbog toga. Svi iz Udruge željno iščekujemo oznaku izvornosti.

Koliko vam maloprodaja ima udjela u poslovanju?

Nije to baš veliki udjel, ali imamo maloprodajne objekte na Pagu, u Zadru, Splitu…

Kamo sve izvozite?

Izvozimo već deset godina u SAD putem tvrtke Forever Cheese Paški sir i Dalmatinac. Moram napomenuti da naši uvoznici nemaju nikakve veze s Hrvatskom niti Pagom, u čemu je još veći značaj ovog uvoza. Otkrila ga je Michele Buster, vlasnica tvrtke Forever Cheese iz New Yorka, kušala ga je za vrijeme boravka u Hrvatskoj i oduševila se njime. Ona naše sireve plasira u niz specijaliziranih trgovina diljem SAD-a. Prošle jeseni bila je naša gošća na Pagu, na proslavi našeg 70. jubileja. Njezina je tvrtka specijalizirana za uvoz mediteranskih sireva i delicija u SAD, pri čemu dominiraju španjolski, portugalski i talijanski sirevi. Njihov slogan je Masters of Mediterranean. Uz naše zadovoljstvo plasmanom putem tvrtke Forever Cheese, veseli nas i činjenica da su iznimno mnogo napravili u promociji Paškog sira. Unatoč cijeni koja i za njihove prilike nije mala, naš se sir prodaje u najelitnijim trgovinama i restoranima. Nalazi se i u najpopularnijem njujorškom cheese shopu; Murray’s cheese shop & bar, u popularnim njujorškim talijanskim restoranima, poznatom američkom maloprodajnom lancu Whole Foods… Predstavio se i na brojnim eventima i sajmovima poput poznatog Fancy Food Showa, na prezentacijama gdje se okupljaju ljudi iz branše, influenceri i tzv. foodiji i mogu reći da je zaista prepoznat.

Znači, dobre su reakcije Amerikanaca na Paški sir?

Izuzetno smo zadovoljni reakcijama. Unatoč visokoj cijeni. Nismo mi cijenu napuhali, nego je činjenica da je proizvodnja našeg sira izuzetno skupa, a i odležavanje je dugo.

Kamo još izvozite?

U Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu, Singapur, Crnu Goru, Srbiju, Austriju, Njemačku i Švedsku. Ipak, najviše plasiramo u Hrvatsku, a pogotovo za vrijeme turističke sezone.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...