Grčevita borba Grada protiv transparentnosti se nastavlja, izlika za sve im je apsurdna ocjena Instituta za javne financije

Na prošlom sazivu Odbora za proračun i financije grada Zadra, kojemu je jedina točka dnevnog reda bila rebalans, dodatna točka koja bi omogućila i pravovoaljano djelovanje ovog Odbora – nije prihvaćena. Iako se glasovanje formalno održalo, no bez prisustva jednog člana ono je bilo izjednačeno (2:2).

Kako bi nama ali prvenstveno javnosti bilo jasnije što se dogodilo, upitali smo magistra ekonomije i inženjera građevine Manola Juru Birkića, koji je ujedno i predložio spomenutu točku, da nam pojasni što se zapravo dogodilo.

Točka dnevnog reda koju sam ja predložio nije ništa revolucionarno, nego sam se samo nahodio na odluke Gradskog vijeća da će uvesti aplikaciju za transparentnost proračuna, te da će je uvesti do kraja 2022. godine. Koliko se sjećam to je gospodin Danijel Radeta predložio na vijeću i prihvatili su, govori nam Birkić.

Konkretno, predložena točka dnevnog reda glasila je – uz opisne financijske stavke koje se dostavljaju u sklopu dokumentacije za rad Odbora priložiti i popratnu dokumentaciju na temelju koje se došlo do iznosa predmetnih stavki.

S obzirom na to da smo se i sami mnogo puta uvjerili da sam Grad Zadar kada su detalji troškova u pitanju vrlo često iste ne komunicira, zanimao nas je nastavak tematike.

Svi znamo kako se formiraju odbori i tko tu ulazi. Ja nisam gradski vijećnik ali sam prihvatio biti član, te se moje mišljenje bazira čisto na logiku. Stava sam da u odborima moraju biti stručni ljudi koji znaju materiju i njima moraju biti dostupni svi podaci koji su dostupni Gradu Zadru. Dakle, za adekvatan rad Odbora za proračun i financije, odnosno za raspravu pitanja utvrđivanja i provođenja politike, te donošenja odluka i drugih općih akata iz oblasti financiranja i sistema poreza i drugih prihoda o kojima odlučuje Gradsko vijeće, gradskog proračuna i godišnjeg obračuna te druga pitanja proračuna i financija potrebni su svi podaci koji su dostupni Gradu Zadru i na temelju kojih se planira daljnji razvoj (troškovnici, ponude, analize i sve ostale dokumente uz pomoć kojih se donijelo odluku), dodaje nam sugovornik.

Ne bi li za analizu nekog značajnijeg minulog razdoblja to bilo poprilično posla, o količini papirologije da ne govorimo, zanimalo nas je.

Da je to puno papirologije, itekako sam svjestan i da iziskuje dosta vremena za kvalitetnu analizu. Ali živimo u vremenu kada je sve dostupno u digitalnom obliku, pa zar nije izglasan zakon o uvođenju digitalizacije u javnim upravama, ispravite me ako griješim, odgovara Birkić.

No, sada, zapravo, dolazimo do prave problematike.

Na žalost nisam dobio zapisnik s Odbora pa ne mogu točno citirati pojedinačne riječi ostalih članova, no već na samom početku rasprave o ovoj točki naišao sam na veliko negodovanje s jedne strane, te konstantno dociranje na temu kako Grad Zadar ima visoku ocjenu od strane Instituta za javne financije i ako me nešto zanima da pitam. Čak sam i postavio nekoliko pitanja te mi je obećano još na prošlom sastanku kako će mi se dostaviti adekvatne informacije, ali nisu. Zbog toga sam i krenuo s ovom točkom, pogotovo nakon što je na Vijeću izglasano da uvode aplikaciju. Moj prijedlog bio bi izvrstan početak tog posla, pa i za pripremanje materijala za samu aplikaciju, govori nam Birkić.

Vrlo je zanimljivo zašto su, mahom iz redova vladajućih, Birkića upućivali na ocjene Instituta za javne financije.

Kada govorimo o visokoj ocijeni s kojom su oni mene cijelo vrijeme poklapali, moramo biti svjesni da ili ne znaju o čemu govore ili im je to jedini argument. Ocjena koju je dao Instituta za javne financije temelji se na njihovom istraživanju proračunske transparentnosti i to tako da li su objavili dokumente na mrežnim stranicama i onda koliko je dokumenata objavljeno. Ne zaboravimo kako je tu objavljeno 5 dokumenata, a svaki nosi jedan bod ocjene, odgovara nam.

Zanimljivo je kako pripadnici spomenute opcije, pa i sam Grad Zadar, ne komunicira ocjenu Instituta u cijelosti. Naime, u ocjeni istoga navodi se kako objava ovih pet ključnih proračunskih dokumenata ne znači da su te jedinice apsolutno proračunski transparentne, niti da im je vodstvo apsolutno proračunski odgovorno.

Meni je samo bitno da ako već radimo, da radimo kako treba, zaključuje Birkić te dodaje kako stavka ovaj put nije prihvaćena jer Odbor nije bio u punom sastavu, što ne znači da se neće prihvatiti već sljedeći put.

Nadajmo se da su nedostižni pročelnici, nalogodavci, svakojaki predstojnici ureda i ostali koji u svojim rukama drže odluke o raspodjeli i razlozima isplate za razne namjene, vrlo često i mutne, shvatili kako su zapuhali neki novi vjetrovi na Narodnom trgu te kako praksu koju provode posljednjih trideset godina, izvjesno je, više neće moći prakticirati.

Feed me
Muzej Iluzija
Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...