Nešto veliko upravo je udarilo u Jupiter: Astronomi amateri su to snimili i otkrili nešto rijetko i uzbudljivo

Na Zemlji postoje mnoge kamere (profesionalne i amaterske) usmjerene prema našem Sunčevom sustavu, promatrajući njegove stanovnike u potrazi za tragovima i događajima koji bi nam mogli pomoći da razumijemo prošlost našeg planeta, a možda i našu budućnost.

Ipak, posebno je zanimljivo kada jedna od tih kamera uhvati nešto potpuno neplanirano jer slučajno pokazuje u pravom smjeru, u pravo vrijeme, da slučajno vidi nešto rijetko i uzbudljivo.

Sve je snimljeno

Ovo se dogodilo ovaj tjedan kada je više kamera na Zemlji uhvatilo nešto jako veliko kako se sudara s Jupiterom 13. rujna. Fotografi amateri diljem svijeta uhvatili su bljesak onoga što se činilo udarom u Jupiterovu gornju atmosferu.

Ovo će biti tek osmi udar opažen na Jupiteru otkako se komet Shoemaker-Levy 9 sudario s plinovitim divom 1994. i ušao u povijest, pružajući prvo izravno promatranje sudara dvaju tijela u Sunčevom sustavu. Kao najveći planet u Sunčevom sustavu, Jupiterov gravitacijski utjecaj znači da je i pod najvećim utjecajem, samo rijetko viđamo ove sudare.

Srećom, astronomi amateri imaju svoje teleskope i kamere usmjerene prema nebu, hvatajući većinu do sada zabilježenih događaja, uključujući asteroid ili komet koji je udario u plinovitog diva 2016. i sudar asteroida 2019.

Računica astronoma

Upravo je udar 2019. omogućio astronomima da izračunaju koliko često Jupiter pogađa nešto dovoljno veliko da stvori bljesak vidljiv sa Zemlje. Smatra se da oko 20-60 objekata udari u planet svake godine, tako da ovaj novi, osmi ikad zabilježen, pokazuje koliko rijetko zapravo hvatamo te događaje.

Naravno, polovica ovih sudara dogodi se na suprotnoj strani i prolazni su, traju samo nekoliko sekundi dok svemirsko kamenje nestaje u Jupiterovim atmosferskim slojevima, izgarajući u vatrenoj smrti i stvarajući izdajnički bljesak svjetlosti.

Ako propustimo bljesak, drugi udarni fenomeni kao što je poremećaj oblaka često su maskirani vjetrovima i kovitlajućim slojevima oblaka oko masivnog planeta. Međutim, čini se da je stopa otkrivanja istih u porastu. Od prvog viđenog sudara kometa 1994., sljedeći je primijećen 2009., a od tada su dokumentirani 2010., 2012., 2016., 2017., 2019., 2020. i sada 2021. godine.

Štit za Zemlju
Zbog svoje masivne gravitacijske sile, Jupiter bi mogao djelovati kao štit za Zemlju, usisavajući sve zalutalo svemirsko kamenje koje bi moglo krenuti prema nama, iako također postoji dobra šansa da također pomaže pri prebacivanju povremenog asteroida ili kometa prema nama, prenosi Net.hr.