Dodirujte se djeco, pa recite što osjećate

Nosiš li ružičasto ili plavo? Jesi li zato dječak ili djevojčica? Je li neobična slika oca s pregačom, majke s kliještima i odvijačem, kćeri s autićima, sina s lutkama, bake s novinama, a djeda s pletaćim iglama i vunom? Svi članovi obitelji zajednički sudjeluju u svakodnevnim aktivnostima! Obveze pojedinaca ne proizlaze niti iz spola, niti iz roda, već se temelje na zajedničkom dogovoru unutar obitelji.

Tu novu dimenziju obiteljskog (su)života vježbat će i na temelju nje spoznavati značenje spolne i rodne ravnopravnosti mališani od deset godina u četvrtom razredu osnovne škole, koji će se prvi suočiti s pojmovima roda i spola kroz modul Spolna/rodna ravnopravnost i spolno odgovorno ponašanje u okviru zdravstvenog odgoja, piše Slobodna Dalmacija.

Spomenuti primjer i zaključci uzeti su iz radnih materijala i radionica za provedbu kurikuluma zdravstvenog odgoja, koje je prije dva dana na svojim web stranicama objavila Agencija za odgoj i obrazovanje i tako napokon pojasnila kako će doista izgledati sat zdravstvenog odgoja, odnosno kako će se predavati dodatni sadržaji unutar 12 sati razredne zajednice. Modul Spolna i rodna ravnopravnost, podsjetimo, provodit će se svega dva do tri sata godišnje, a preostali sati bit će posvećeni pravilnoj prehrani te suzbijanju ovisnosti i nasilja.

Dok u posljednje vrijeme ne prestaje javna paljba “zaraćenih” strana, osobito najeksponiraniji sukob Katoličke crkve te udruge Grozd i ministra obrazovanja Željka Jovanovića, indikativno je što se bitka o 4. modulu o spolnosti vodi, zapravo, na temelju nedorečenog i općenitog kurikuluma zdravstvenog odgoja, za koji je pitanje jesu li ga oni koji ga podržavaju ili osporavaju zapravo i pročitali.

Nastavnici, s druge strane, već mjesecima upozoravaju kako nisu ni educirani, niti raspolažu materijalima na temelju kojih će djeci predavati zdravstveni odgoj, odnosno ne zna se točno kako će izgledati provedba teza izrečenih u kurikulumu. Zbunjivalo ih je i to što se u uvodu kurikuluma preporuča da “materijale predstavljene u okviru eksperimentalnog programa prilagode, integriraju i nadopune u skladu sa svojim znanjima, vještinama i kreativnim potencijalima“, što je, pribojavali su se, otvaralo put kojekakvim osobnim interpretacijama pojedinog sadržaja, konfuznim informacijama i zapravo kaosu.

No, Agencija za odgoj i obrazovanje odmah je najavila stručna usavršavanja za nastavnike i stručne suradnike koja, kako nam je potvrdio Vinko Filipović, ravnatelj AZOO-a, traju već dva mjeseca i nastavljaju se iduće polugodište. Sada su objavljeni i radni materijali, doduše samo za osnovnu školu i to ne za sve teme i razrede, pa se tako još uvijek ne zna koje će točno informacije djeca dobivati o masturbaciji (osim da nije štetna), homoseksualnosti, pornografiji ili prostituciji, no sve će to biti gotovo do kraja mjeseca, kaže Filipović.

Prema radnim materijalima koji su dostupni, vidi se da će teme i teze predložene u kurikulumu nastavnici uglavnom provoditi kroz radionice i praktične vježbe, razgovore s djecom potkrijepljene filmskim uratcima i pričama, primjerima iz časopisa za mlade i slično, dakle sat će biti koncipiran tako da u njemu djeca aktivno sudjeluju.

 

VJEŽBE ZA 9-GODIŠNJAKE

3. razred osnovne škole – Dotaknite koljena prijatelju

•• Što se tiče spornog modula Spolna i rodna ravnopravnost, djeca s određenim temama počinju već u trećem razredu osnovne škole, a nastavna jedinica koja će se podučavati dva školska sata nazvana je Tjelesni dodir, odgovornost i poštovanje prema vlastitom tijelu. Djeca trebaju spoznati što je prihvatljiv, a što neprihvatljiv tjelesni dodir, naučiti reći “ne“ nedopustivom dodiru te naučiti “pravilo donjeg rublja“.

Praktično, to izgleda tako da će se, u korelaciji sa satom tjelesnog odgoja, provesti pripremne vježbe u paru, odnosno svako dijete će sa svojim kolegom iz razreda izvoditi vježbe poput bočnog kruženja rukama, potiskivanja dlanova, zibanja u paru, “pumpanja vode“, doticanja koljena prijatelju, vaganja ili polke.

Primjerice, u vježbi doticanje koljena prijatelju jedno dijete će biti u ležećem položaju na prsima i rukama u uzručenju, a drugo u raskoračnom stavu ispred njega. Prvi podiže ruke i dodiruje drugome koljena, i tako se izmjenjuju. Djeca će nakon toga razgovarati o tjelesnim dodirima, odgovarati u kojima su osjećali ugodu ili neugodu, kako su bili raspoloženi. Igrom uloga pokazivat će koji su poželjni, a koji nepoželjni dodiri među vršnjacima.

Predviđeno je i gledanje crtanog filma “Kiko i ruka“, kako bi dobili informaciju “Kiko je rekao NE i nije dao da ga ruka dira ispod donjeg rublja“. Djeci se šalje poruka kako svaki neprihvatljiv dodir zbog kojega se osjećaju tjeskobno trebaju prijaviti odrasloj osobi kojoj vjeruju – roditelju, učitelju, školskom ili obiteljskom liječniku, policajcu.

 

VJEŽBE ZA 10-GODIŠNJAKE

4. razred osnovne škole – Zašto ste odabrali igračku tipičnu za suprotni spol?

•• Što se tiče 4. razreda osnovne škole, program predviđa podučavanje o razlikama između spola i roda (odnosno bioloških karakteristika te društvenih očekivanja i normi), prepoznavanju spolnih i rodnih stereotipa, razvijanju tolerancije prema različitostima te rodnim ulogama u obitelji, školi i društvu. Nastavnici će učiti djecu da je spol nešto s čime se rodimo i da se ne izražava odjećom ili modom, a rod se odnosi na razmišljanja, objašnjenja, pretpostavke, ponašanja i djelovanja koja postavljaju razlike između žena i muškaraca, primjerice, izgled ili geste. Ako pokušavamo podijeliti ljude u kategorije, to je rod – stoji u materijalu.

Jedna od vježbi bit će da djeca u školu donesu igračke s kojima su se voljeli igrati, stave ih na hrpu a onda odabiru jednu (koja nije njihova). Nakon toga razgovaraju zašto su odabrali baš tu igračku, zašto nisu uzeli onu koja je tipična za drugi spol i kako bi se u tom slučaju osjećali. U vježbama će se odabrati i omiljene boje, te, uz pretpostavku da većina dječaka odabire plavu, a većina djevojčica ružičastu, odgovarati po čemu se razlikuju te jesu li dječaci i djevojčice ako nose ružičasto ili plavo. U prezentaciji će se redati slike dimnjačarke, vozačice bagera, pilotkinje, sutkinje na nogometnoj utakmici, zatim vrtlara, pedikera, odgajatelja u vrtiću te zaključiti: ne postoje muška i ženska zanimanja, sve su to predrasude!

 

Vježba s početka teksta provodit će se tako da će djeca u skupinama podijeliti uloge mame, tate, bake, djeda, brata i sestre. Svaka skupina dobit će po jedan komplet glumačkih rekvizita poput lutke, autića, pregače, kuhače, novina, pletaće igle i vune, kliješta ili odvijača koje će podijeliti samostalno i prema dogovoru. Potom će morati osmisliti svakodnevnu obiteljsku situaciju u kojoj će se svatko ponašati u skladu sa svojom ulogom. Zatim slijedi izmjena uloga, odnosno igrokaz se ponavlja na način da otac mijenja ulogu s majkom, brat sa sestrom, a djed s bakom. Djeca potom razgovaraju što im je bilo smiješno i kako bi obitelj funkcionirala s novom podjelom poslova.

Što se tiče viših razreda osnovnih škola, zasad su objavljeni materijali vezani uz teme Vršnjački pritisak, samopoštovanje i rizična ponašanja te Komunikacija o spolnosti za 7. i 8. razred, u kojima će učenici neke scene i odglumiti na način da se izbore za sebe. Koliko se može vidjeti, od “muškarca s vaginom“ nigdje ni slova, ali nesumnjivo materijala za daljnje sporove neće nedostajati.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...