Je li pilot Airbusa namjerno odveo ljude u smrt?

Pilot zrakoplova Germanwingsa možda je zrakoplov namjerno zabio u planinu i odveo u smrt još 149 osoba, sve su glasnije sumnje raznih stručnjaka i laika, nakon što su objavljene prve snimke iz kokpita. Još se ne zna kako se pilot i kopilot zovu, niti koji je od njih u trenutku udara bio u kokpitu – za sada se zna samo da je jedan od njih ostao namjerno zaključan izvan kokpita.

Nakon što je New York Times objavio da je jedan pilot ostao zaključan izvan kabine, pojavile su se spekulacije da je drugi pilot možda u tom trenutku doživio zdravstvene tegobe. No stručnjak kojeg je kontaktirao tportal rekao nam je pod uvjetom da ostane anoniman kako je cijela stvar prilično sumnjiva s obzirom na činjenicu da je zrakoplov padao zadanom brzinom, bez da mu je kontrolni toranj to odredio, a pilot se nije mogao vratiti u kabinu samo ako je njegov kolega namjerno odbio pustiti ga. U pilotskoj kabini postoji prekidač s tri pozicije – otključano, zaključano i neutralno.

Šifrom se može u slučaju nužde otvoriti vrata izvana kako bi se moglo pristupiti komandama zrakoplova ako su oba pilota onesposobljena. No procedura za takvo otvaranje isključuje mogućnost slučajnog zaključavanja – kada se izvana utipka šifra za otvaranje u nuždi, ako pilot ne želi pustiti osobu u kokpit, mora namjerno pritisnuti prekidač iz pozicije neutralno u poziciju zaključano, jer se u suprotnom vrata otključavaju nakon 30 sekundi.

Tri vanjske kamere i tri brave na vratima kokpita

Osim prekidača u kokpitu, sustav se sastoji od čak tri vanjske kamere kako bi pilot imao potpun pregled prostora pred vratima kokpita. Kako to u praksi izgleda? Kad stjuardesa pozvoni, pilot upali kameru, provjeri i bočne kamere, obrati pažnju na riječi kojim mu se ona obraća – ako odstupaju od prethodno dogovorenih, situacija je sumnjiva. Dok su vrata zaključana, prekidač je na poziciji ‘neutral’, a za osobu koja može ući prebacuje se na ‘unlock’. Ako, recimo, teroristi pokušavaju ući preko šifre, što je signalizirano pilotu, on prebacuje na ‘lock’ i blokira ulaz. Vrata kokpita u Airbusu inače drže tri brave, a pilot ima indikaciju koliko brava radi.

Komentirajući saznanje da se jedan od pilota srušenog Airbusa Germanwingsa nije mogao vratiti u pilotsku kabinu, stručnjak za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović potvrdio je za tportal da su se nova sigurnosna vrata postavila u zrakoplove gotovo svih međunarodnih aviokompanija nakon terorističkog napada na SAD 11. rujna 2001. godine.

Vrata su neprobojna ne samo za metke, već ih se ne može razbiti niti ručnom granatom – da nekim slučajem to netko uspije prošvercati u zrakoplov. Ranjiv trenutak je onaj kad se vrata moraju otvoriti, poput odlaska pilota u WC. Početkom 2014. upravo takvu situaciju iskoristio je kopilot Ethiopian Airlinesa koji je dočekao da pilot ode na toalet kako bi oteo avion.

Prije 11. rujna 2001., kazuje Vodanović, vrata pilotske kabine mogla su se normalno otvoriti izvana. Danas je procedura takva da pilot koji je ostao u kabini mora prvo pogledati tko kuca na vrata i tek tada donijeti odluku da vrata otvori. Pritom, on vidi tko kuca preko vanjske kamere i na viziru maske, koju na određenim visinama treba staviti na glavu čim ostane sam u kabini kako bi osigurao dotok zraka i normalno funkcioniranje u slučaju da dođe do pada tlaka u kabini. U masku je ugrađen i mikrofon za komunikaciju s posadom i putnicima.

Je li došlo do puknuća stakla na kabini? Je li pilot dobio infarkt? Te mogućnosti nisu isključene, a takvih je slučajeva već bilo u zrakoplovima.

Prema drugom stručnom izvoru tportala, koji je želio ostati anoniman, novim saznanjima potencijalni uzroci svedeni su na svega dvije realne mogućnosti – ili je pilot u kabini dobio infarkt ili je izvršio samoubojstvo. Germanwings, odnosno Lufthansa, u svakom trenutku raspolaže podacima o tome što se događa s elektroničkim i mehaničkih sustavima u njezinim avionima, a prema prvim informacijama čini se da nije dojavljen nikakav kvar.

Inače, predviđeno je da se vrata šifrom otključaju izvana samo ako je prekidač u kokpitu postavljen na poziciju koja to omogućuje – ako je na ‘lock’, ne postoji način ulaska u kokpit. U suprotnom, teroristi bi mogli prisiliti pilota koji je otišao u WC ili stjuardesu da mu otkrije šifru. U Airbusu 330, doznajemo, takvi prekidači mogu se postaviti u tri pozicije: normal, lock i unlock.

Mogućnost da pilot ostane sam u kokpitu u skladu je sa standardnim sigurnosnim propisima koji se u Europi primjenjuju na nacionalnoj i na EU razini, preko Agencije za sigurnost u zračnom prometu sa sjedištem u Koelnu. Neki avioprijevoznici u SAD-u primjenjuju strože sigurnosne standarde, pa pilot ni kojem trenutku ne može ostati sam u kabini. U vrijeme kad drugi pilot odlazi na WC, pridružuju mu se posebno angažirani sigurnjaci.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...