Provjerite porijeklo vaših; Rajčicu uvozimo iz čak 17 zemalja!

Hrvatska uvozi kineski češnjak i grčku lubenicu, dok domaći proizvođači istih namirnica očajavaju. Kako stvari stoje, još uvijek se ne nazire rješenje ovog problema, no neke tvrtke su uvidjele važnost domaće proizvodnje.

Do sada ste već bezbroj puta čuli za vapaje malih proizvođača, kojima urod propada jer tvrtke uvoze voće i povrće iz stranih zemalja. Štoviše, statistika govori da rajčicu uvozimo iz čak 17 zemalja, a plaćeni iznos kreće se oko 2 milijarde kuna.

Jabuke iz Poljske, Slovenije, Mađarske…
Državni zavod za statistiku u ožujku je objavio podatak da se najveći uvoz, od 2,4 milijarde dolara, bilježi kod prehrambene industrije te da je u odnosu na godinu prije povećan za 9,5%.

S obzirom na to da toj skupini pripadaju voće i povrće, komentar smo zatražili od profesora s Agronomskog fakulteta – Postoje manja godišnja kolebanja ali u ukupnom uvozu voće i povrće sudjeluju s oko 7% što je u apsolutnom iznosu oko 220 milijuna eura. Ovo se odnosi samo na povrće i voće u svježem stanju, ali ako tome dodamo i prerađevine onda je to znatno više. – kaže profesor Ivo Grgić te dodaje da Hrvatska uvozi sve vrste voća i povrća u različitim količinama i da su vrijednosno od voća najznačajnije banane i agrumi, koji čine nešto manje od polovice ukupnog uvoza voća.

Ako se njih isključi, onda su to jabuka, kruška, marelica i orašasti plodovi. Kad je riječ o jabukama, na policama hrvatskih dućana nalaze se jabuke iz 13 zemalja, među kojima je i Slovenija, iz koje uvozimo 2.581 tonu jabuka. Sada se sigurno pitate zašto uvozimo najobičnije voće poput jabuka, koje itekako dobro uspijevaju i na hrvatskom tlu?

Krumpir uvozimo jer naš nije konkurentan
Stručnjaci tvrde da je stvar u konkurentnosti jer voće nije jedino koje uvozimo u ogromnim količinama. Iako krumpir spada među kulture koje zauzimaju najveći udio površina pod povrćem u Hrvatskoj, njega uvozimo čak iz dalekog Egipta. – Za jedne je krumpir povrće, a za druge ratarska kultura – komentira profesor Grgić te poručuje da ako hrvatski poljoprivrednici proizvedu dovoljnu količinu krumpira, konkurentnu cijenom i kvalitetom, onda neće biti potrebe za uvoženjem. Tvrdi da se to odnosi i na sve druge kulture, kao i kupus, koji je također među najraširenijim povrtnim kulturama, a Hrvatska godišnje uveze preko 1500 tona kupusa.

Što treba napraviti kako bi se situacija promijenila?
No, situacija se može poboljšati i podrškom lokalnoj ekonomiji. Primjerice, tvrtka Heineken Hrvatska, koja proizvodi Karlovačko, nastoji nabavljati domaće sirovine koliko god je to moguće. Tako primjerice za Karlovačko pivo koriste ječmeni slad napravljen isključivo od ječma kojeg su na hrvatskim poljima uzgojili domaći poljoprivrednici. U tom projektu surađuju s tvrtkama Slavonija slad i Poljoprivredno prehrambenim kompleksom. Uz to, za svoj su Karlovačko Natur Radler s okusom mandarine koristili mandarine iz doline Neretve čime su također podržali lokalnu poljoprivredu, piše 24sata.hr

 

 

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...