Posjetitelji impresionirani novootvorenom izložbom “Vodeni zmaj Venecije”

U izložbenom paviljonu Gradska loža, Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar, otvorena je izložba Vodeni zmaj Venecije, slovenskog autora Bojana Brecelja.

Posjetitelji su mogli uživati u seriji fotografija koja je nastala uglavnom u periodu od srpnja do prosinca 2013. i kasnije, uključujući i MED Land projekt, koji je evolucija projekta WDV.

Prema autoru, Bojanu Brecelju, fotografije su odraz njegove povezanosti s uzročnim, elementarnim u prirodi i potrage za aktivnim izvornim točkama prostora, s kojima je u prošlosti venecijanska civilizacija bila usuglašena.

Izložbu je svečano najavila i uz autora službeno otvorila prof. Koraljka Alavanja, kustosica Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar.

– Bojan Brecelj, autor, predstavio je svoj projekt Vodeni zmaj Venecije koji fotografski prikazuje prostor Venecijanske lagune. Ne radi se o prepoznatljivim turističkim fotografijama već autor istražuje arhetipske iskonske prostore odnosno mjesta koja u sebi nose duh samog prostora. Navedenu vibraciju možemo vidjeti kroz ljeskanje površine mora, na blagim namjernim zamućenjima sakralnih prostora. U autorovu otkrivanju Venecije pomogli su mu i suradnici, kiparica Ivana Petan i Marko Pogačnik. Autora Pogačnika radovi u formi crteža otkrivaju detalje sa prepoznatljivih prostora Venecije dok autorice Petan keramičke skulpture prikazuju iskonsku povezanost sa zemljom. U drugom dijelu se predstavlja MED Lanad projekt ostvaren na grčkim otocima. Na Jonskim otocima taj genius loci odnosno duh prostora autor Brecelj pronalazi u formi stabla masline dok ga na Egejskim otocima pronalazi u mineralima i stijenama, kazala je prof. Koraljka Alavanja, kustosica Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar.

Umjetnik Bojan Brecelj srdačno se obratio posjetiteljima izložbe i spontano ih poveo u šetnju kroz prostor izložbenog paviljona Gradske lože, interpretirajući svoje impresije nastanka izložbe.

– Slike su priče – otisci pulsa života koji nije eksplicitno vidljiv. Otkrivale su mi se u materijalnoj, svjesnoj formi kroz fotografije. Kroz proces traženja, namještanja, fotografiranja postao sam svjestan novih tajni (mojega) svijeta. Prosljeđujem ih ne kao činjenice, već samo kao informaciju, koja odražava mene samoga. Nisam sam u svemiru. Imam interakciju s toliko mnogo manifestacija oko sebe i u sebi, svjesno ili nesvjesno. Za mene je Zmaj Venecije primarno vodeni zmaj…Životna voda, Zračna voda, Vatrena voda i Zemaljska voda četiri su prevladavajuća elementa bića Zmaja. Zmaj je povezan s mojim bićem kojega sam svjestan, svjestan sam svoje životne esencije koja korelira s vodenim elementom, sebe kao duše koja korelira s elementom zraka, svojega ljudskog sebe koji korelira s elementima vatre i zemlje. Stoga se mogu lako emocionalno povezati sa Zmajem Venecije. Mogu se identificirati sa Zmajem s kojim sam povezan na stanovitim mjestima u Laguni: na Torchellu, Giudecci, San Lazzaru, San Servolu, Buranu, San Francescu del Deserto, tim širokim vodenim prostranstvima na kojima sam dulje boravio. Venecija je mjesto na kojem sam se vjenčao s vodom. Od 1978. pa dalje, u periodu dužem od 30 godina, proveo sam u Veneciji više od godinu dana. Tijekom tog vremena snimio sam fotografije za četiri knjige Marka Pogačnika, napravio tri novinarska i dva umjetnička projekta. S prvim danima srpnja 2013. otplovio sam ponovno u Lagunu, naglasio je umjetnik Brecelj.

Prof. dr. sc. Vinko Srhoj, redoviti profesor na Odjelu za Povijest umjetnosti, Sveučilišta u Zadru, također je svojim stručnim osvrtom popratio osebujnost likovnih umjetnika, Bojana Brecelja, Marka Pogačnika i Ivane Petan.

– Izložba koju slovenski umjetnik Bojan Brecelj u kolaboraciji s Markom Pogačnikom i Ivanom Petan, predstavlja u zadarskoj Gradskoj loži, nije u konvencionalnom smislu riječi fotografska izložba. Riječ je o projektu gdje fotografija ima važnu ulogu, ali uklopljena u umjetnički koncept koji ju nadilazi kao samodovoljni medij. Njezina je pojavnost jedna vrsta alata koji nam služi da bi dekodirali svijet često iza pojavnog i prepoznali ono što se skriva iza blještave površine venecijanskih motiva, jadranskih, egejskih i jonskih otoka. Priča je to, jednom riječju, o vodenom svijetu koji se susreće sa svojim počelom, kopnom, ljudima, velikim narativom o životu koji je bez vode nezamisliv. Voda je do te mjere sveprisutna, bilo kao vidljivi prirodni element, slutnja ili neka često neobjašnjiva nazočnost, da je gotovo mitizirana. Po Breceljevu svjedočenju ona ima čak i sjenu, a nazočna je i u ,,Intuitivnim pokretima tijela”, da bi u ,,submolekularnoj formi sadržavala i vatru”, istaknuo je prof. dr. sc. Vinko Srhoj.

Nadalje, prof. dr. sc. Vinko Srhoj detaljno prati uspješnu suradnju troje slovenskih umjetnika, Bojana Brecelja, Marka Pogačnika i Ivane Petan.

– Venecija označava početak i motivacijsko izvorište gdje je autor Brecelj sa umjetnikom Markom Pogačnikom svojedobno fotografirao njezine otvoreno-skrivene detalje u kojima je njegov suputnik pronalazio energijske kriptograme onoga što se ne vidi na prvi ,,turistički pogled”. Pogačnikovi crteži na izložbi lapidarne su bilješke koje venecijanske motive svode na njihovo dinamično linearno počelo. Keramički radovi Ivane Petan imaju također nešto od arhetipskog u formi koja kao da stoji na počecima oblikovanja, prije negoli je nešto postalo posudom, vazom, uporabnim predmetom općenito. Ivanini su oblici jezgrovito svedeni, ne treba im daljnja evolucija, jer su dosegli jednaku organičku praizvornost kao i ona maslina koja nastanjuje mediteranski krajolik kao da je oduvijek tu, u jednostavnoj funkcionalnosti vječnog oblika, zaključuje prof. dr. sc. Vinko Srhoj.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...