158 kruzera u najavi; Profit ili eko bombe? Knežević: “Struju želimo dovesti do gatova kako brodovi ne bi morali stalno raditi”

Dobre najave za 2023. godinu dolaze i iz Lučke uprave Zadar. Industrija koja spaja pomorski prijevoz putnika i turizam u jednu cjelinu počela se oporavljati nakon korona krize. Bilo da je izravan ili neizravan, struka tvrdi kako je širi značaj kružnih putovanja dominantno pozitivan, pa raduju vijesti o broju ticanja u najavi.

Za sada, u najavi imamo 158 kruzera u tekućoj godini, što bi bilo nekih 12 ticanja više nego lani. Iako očekujemo da će biti veća popunjenost kruzera, stiže sličan broj putnika iz razloga što su brodovi koji su se najavili manji. U 2022. bilo je 145 tisuća putnika, a sada očekujemo nekih 150 tisuća. To je još uvijek za 20 posto manje nego što je bilo 2019. godine. Za 2024. već u najavi imamo 217 dolazaka. Tu očekujemo rekord, jer moglo bi pristići preko 200 tisuća putnika, sa zadovoljstvom najavljuje Željko Knežević, ravnatelj Lučke uprave Zadar.

Iako se profiti od ove grane konstanto generiraju, lokalno stanovništvo ne osjeća direktan gospodarski utjecaj kruzing industrije. ‘Plutajući gosti’ nisu značajni potrošači, pa je više skepse nego pozitivnog pristupa.

Uz to, kruzeri su simbol invazije na morske resurse. Domaćini su stava kako su ‘ploveći neboderi’ najprljaviji oblik transport turizma koji donosi više ekološke štete nego financijske koristi.

To je jedna kontrolirana priča. Evo, u luci imamo vezan brod Rhapsody, tvrtke iz Italije koji se inače obraća na liniji Genova-Sardinija. Njegov kapacitet je oko 2 i pol tisuće putnika i 700 vozila. Da se taj brod primjerice obraća na liniji Ancona-Zadar, a trebao bi po mom mišljenju, govorili bismo o značajnim privrednim koracima regije i onda nikom to ne bi bilo zagađivanje i ne bi bilo priča koliko troši goriva i slično. Ja vjerujem da građani imaju primjedbe na boravak broda u samoj luci. Podrazumijeva se da mu generatori moraju raditi na nekih 25, 30 posto radi funkcioniranja cijelog broda. S druge strane, kada primjera radi dođe broj iz Ancone i već sutra ujutro napušta luku, ne zaboravimo da i njegovi motori rade na isti način. To su te neke paralele, a mi imamo različit aršin za istu priču, kazuje nam Knežević.

Lučka uprava Zadar nastavlja ulagati u infrastrukturu i opremu, a u fokusu im je i smanjenje štetnih emisija.

Naravno da mi nastojimo graditi ovu luku u smjeru zelene luke. Sada već razmatramo mogućnosti da se osigura snaga električne energije koja bi se mogla dovesti skroz do gatova. Onda bismo imali taj cold ironing, znači direktan spoj broda na električnu energiju pa motori ne bi morali raditi i sigurno bi se smanjila ta količina štetnih plinova za okoliš, zaključno najavljuje Knežević.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...