Autobusni prijevoznici nezadovoljni postupcima Ministarstva, moguć prosvjed
Autobusni prijevoznici iz Udruge hrvatskih autobusnih javno-linijskih prijevoznika (UHAJLP) napuštaju radnu skupinu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture (MMPI) za izradu novog zakona o prijevozu u cestovnom prometu, nezadovoljni novom definicijom kabotaže u međunarodnom prijevozu, koja dugoročno dovodi u pitanje opstojnost niza njihovih linija.
Kako se isitče u priopćenju te udruge, nezadovoljni postupcima Ministarstva, radnu skupinu napuštaju svi domaći autobusni prijevoznici, osim predstavnika jedne međunarodne online platforme, za koju navode da je pro-forma prijevoznik.
Kažu da taj prijevoznik posjeduje samo četiri autobusa i četiri zaposlena vozača, temeljem čega mu je Ministarstvo izdalo dozvole da kao kooperant drugih prijevoznika obavlja međužupanijski i međunarodni prijevoz putnika.
Ključan razlog napuštanja radne skupine
Iz UHAJLP-a kao ključan razlog napuštanja radne skupine ističu novu definiciju kabotaže u međunarodnom prijevozu putnika, koja ide u korist samo jednoj međunarodnoj platformi, dok će se velika šteta nanijeti građanima i domaćim prijevoznicima jer se dugoročno dovodi u pitanje opstojnost niza linija, upozoravaju.
– Domaći prijevoznici ne žele vjerovati da bi se svjesno išlo uništavati hrvatske prijevoznike i raditi na štetu građana, ali upravo se takva mogućnost otvara kroz ovako loš prijedlog novog zakona.
Udruzi hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika, koja predstavlja gotovo sve autobusne prijevoznike u RH, s 8000 radnika, nije prihvatljiv način da im se nakon fingirane rasprave na stol stavlja gotovo zakonsko rješenje koje trenutno ide u korist samo jednom igraču na tržištu, izjavio je Hrvoje Meštrović, predsjednik te udruge.
Međunarodna katobaža
Iz Udruge pojašnjavaju kako prema trenutnim propisima u Hrvatskoj nije dozvoljeno autobusnim prijevoznicima u međunarodnom prijevozu kupiti i ostavljati putnike na međudestinacijama u Hrvatskoj (tzv. međunarodna kabotaža).
Pojednostavljeno, ako prijevoznik vozi liniju Osijek-Munchen, autobus na putu za Munchen smije stati u Zagrebu, ali samo kako bi pokupio putnike za Munchen. Ta se linija ne smije koristiti istovremeno za prijevoz na relaciji Osijek-Zagreb, navode.
Iz UHAJLP-a poručuju kako je zabrana logična i implementirana u nizu zemalja EU jer sprječava pogodovanje stranim prijevoznicima, koji bi mogli manipulirati na unutarnjim linijama s ciljem uništenja konkurencije.
Niže cijene su marketinški trik
– Pritom su niže cijene samo marketinški trik da se s tih linija istisnu drugi prijevoznici, a nakon što se to dogodi, cijene se povećavaju, a linije ukidaju u neprofitabilnom dijelu sezone.
Problem je što će po novom zakonu kabotaža biti dozvoljena, a međunarodne platforme će voziti prema svojim planovima profitabilnosti, uglavnom tijekom turističke sezone, bez obveze pružanja redovite usluge čitave godine što je važno za svakodnevno i cjelogodišnje kretanje lokalnog stanovništva, a što čine hrvatski prijevoznici na unutarnjem tržištu, napominju.
Dodaju i da je zakonsko rješenje kreirano tako da će zabrana kabotaže i dalje vrijedi na potencijalno zanimljivim tržištima za hrvatske prijevoznike, tzv. bližem inozemstvu poput Slovenije i Mađarske. Znakovito je i da na duže relacije, npr. za Munchen i druge njemačke gradove, putnike kupi isključivo jedna platforma.
– Ne želim vjerovati da se nas domaće prijevoznike diskriminira, jer zbog formulacije zakona upravo mi nećemo moći raditi kabotažu jer gravitiramo susjednim zemljama. S druge strane, od kabotaže mogu profitirati samo oni koji voze daleke destinacije, a zna se tko je to, poručio je Hrvoje Meštrović.
Međunarodne kabotaže protivne interesu građana
Istaknuo je da je uvođenje međunarodne kabotaže protivno javnom interesu hrvatskih građana.
– Kada prođe turistička sezona, Dubrovčani neće imati kako doći do Zagreba, jer će mali domaći prijevoznici biti uništeni, a međunarodne platforme će prestati voziti kada nema dovoljno putnika, jer se vode isključivo vlastitim komercijalnim interesima.
Uvođenje kabotaže nas domaće prijevoznike radi budalama jer moramo održavati linije cijelu godinu, a drugi će voziti kada im to odgovara i zarađivati u sezoni”, zaključio je Meštrović.
Moguć prosvjed autobusnih prijevoznika
Iz Udruge poručuju kako će se prijevoznici braniti i dalje te po potrebi i pred drugim institucijama, a ne isključuju ni mogućnost općeg prosvjeda u Hrvatskoj, kao zadnju opciju na koju će biti prisiljeni ako zakon u ovom obliku bude donesen.
Ministarstvo je najavilo u 2023. godini donošenje izmjena tog zakona.