HEP gubi kupce, a zbog zakona nije ni mogao sniziti cijenu

Slovenski GEN-I i njemački RWE hrvatskim kućanstvima ponudili su nižu cijenu električne energije. Zašto onda takve cijene ne može građanima ponuditi i Hrvatska elektroprivreda? Zato što joj to ne dopušta zakon. Dapače, želi li povećati ili smanjiti cijenu struje za kućanstva, HEP to ne može učiniti prije isteka prve polovice godine.

Logično objašnjenje

Ta činjenica jasno proizlazi iz članaka 28. i 35. Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije, temeljnog podzakonskog akta za određivanje cijene električne energije u Hrvatskoj. Tamo piše: “U slučaju da je promjena stvarne prosječne cijene proizvodnje električne energije veća od 5 posto, proizvođač može nakon isteka polovine sadašnje regulacijske godine zatražiti korekciju planske cijene za preostalo razdoblje regulacijske godine.” Pojednostavnjeno rečeno, ako želi mijenjati cijene električne energije, HEP za to mora tražiti dozvolu HERA-e, a to smije učiniti tek nakon isteka prvih šest mjeseci. Iako će se većini potrošača ovakva regulativa učiniti besmislenom, za nju postoji vrlo logično stručno obrazloženje. – Pravila su takva upravo zato da se HEP i potrošače zaštiti od naglih poremećaja. Cijena je regulirana zato da bi se mogla odrediti njezina realna visina, utemeljena na troškovima proizvodnje. Za to je ipak potreban određeni vremenski odmak. Sada imamo kišnu godinu, HEP-ove hidroelektrane rade punom parom, pa kupci možda smatraju da je HEP već mogao sniziti cijenu. No, što da je godina bila sušna. Ova ista pravila onda bi štitila potrošače od poskupljenja – kaže dr. sc. Srđan Žutobradić, voditelj Odjela za tarifne sustave i tržište električne energije u HERA-i.

Utoliko, jasno je da su proteklih tjedana, nakon ulaska konkurencije na domaće elektroenergetsko tržište, HEP-u ruke bile vezane.

Otišlo 2 tisuće kupaca

Iako je dosadašnji dio godine u hidrografskom smislu bio izvrstan, pa je HEP, primjerice, već sredinom ovog mjeseca dosegao svoj godišnji plan proizvodnje energije iz hidroelektrana, čija je cijena iznimno niska, kompanija zapravo i nije imala mogućnost obaviti korekciju cijena za kućanstva. Tu činjenicu vješto je iskoristila konkurencija i uz dobru marketinšku pripremu ušla na tržište. Iako službeni podaci ne postoje, pretpostavlja se da je u prva dva tjedna oko 2000 kućanstava potpisalo zahtjev za prelazak alternativnim opskrbljivačima. Taj trend za HEP nije dobar, no mogao bi se promijeniti ako kompanija odluči smanjiti vlastite cijene.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...