Pavić: “Dio brodova je izišao iz upotrebe, tako da se tržište stabiliziralo, a došlo je čak i do rasta vozarina u tankerskom prijevozu”

Tankerska plovidba osnovala je novu tvrtku kćer Tankerska Next Generation (TNG) koja je jučer, 26. siječnja, otvorila inicijalnu javnu ponudu s ciljem uvrštenja dionica u najvišu kotaciju Zagrebačke burze. Tvrtka TNG osnovana je još početkom srpnja, a registrirana je krajem kolovoza 2014., s temeljnim kapitalom od 69 milijuna kuna. U studenome prošle godine je dionički kapital povećan za 186 milijuna kuna te on sad iznosi 255 milijuna kuna. Kompanija u svom portfelju trenutačno ima dva broda, a treći je u izgradnji u jednom od najboljih svjetskih tankerskih brodogradilišta – korejskom SPP-u.Zainteresirani građani i investitori mogu upisivati dionice u Zagrebu, Zadru, Šibeniku, Splitu i Dubrovniku. Upis će potrajati do 5. veljače, a prva trgovina dionicama TNG-a na Zagrebačkoj se burzi očekuje 10. veljače. Za građane je minimalna ponuda od tisuću kuna, dok su investitori s preko 400.000 kuna u kategoriji velikih ulagatelja koji će biti u situaciji utjecati na cijenu dionica. Kako se čini po stanju na terenu Zadrani pokazuju popriličan interes za kupnju dionica nove zadarske brodarske tvrtke. Motiv upisa dionica kako građanima, tako i investitorima je što veća dividenda i rast cijene dionice.

Mario Pavić, direktor Tankerske plovidbe, kaže nam kako je tvrtka osnovana kao zasebno društvo unutar Grupe Tankerska plovidba, u kojem će biti isključivo brodovi za prijevoz naftnih derivata, dok će u Tankerskoj plovidbi ostati pet brodova za prijevoz sirove nafte i sedam brodova za prijevoz rasutih tereta. Tankerska Next Generation minimalno je opterećena plaćama zaposlenih, zasad na kopnu ima jednog stalno zaposlenog predsjednika Uprave Johna Karavanića, te po 20 članova posade na ugovor na svakom od brodova.

Ponajprije, kako ocjenjujete poslovanje u Hrvatskoj?

– Na žalost, stanje u Hrvatskoj se ne mijenja niti pokazuje trend oporavka. Na sreću, sve su naše kompanije u potpunosti okrenute svjetskom tržištu. Sto posto naših prihoda dolazi izvana, te kriza u Hrvatskoj ni na koji način ne utječe negativno na naše poslovanje.

Zbog čega ste odlučili napraviti zaokret u poslovanju i okrenuti se prijevozu naftnih derivata?

– Moramo se prilagoditi globalnim trendovima, a oni u zadnjih desetak godina snažno idu u smjeru jačanja prijevoza naftnih derivata, dok prijevoz sirove nafte stagnira i pada. Nafta se sve više rafinira na Bliskom istoku, dakle tamo gdje se i crpi, te se nakon toga gotovi naftni derivati distribuiraju prema kupcima. To je jedan od razloga zašto su i izgledi za opstanak brojnih europskih, pa tako i hrvatskih rafinerija sve manji. Naime, europske rafinerije sve su manje troškovno konkurentne, a imaju i višak kapaciteta, dok veliki izvoznici sirove nafte s Bliskog istoka ubrzano šire prerađivačke kapacitete i preusmjeravaju se na izvoz derivata.

Morate li zbog toga obnoviti flotu?

– To je glavni razlog nabave novih brodova. Cilj nam je ne samo da novi brodovi služe za prijevoz naftnih derivata, već i da budu maksimalno ekološki i ekonomično učinkoviti, to jest da troše što manje goriva. Brod Dalmacija koji je u izgradnji bit će prvi eko brod u floti, ali i prvi eko brod koji plovi pod hrvatskom zastavom općenito. Naime, Tankerska Next Generation orijentirana je na nove generacije eko brodova koji će trošiti puno manje goriva nego sadašnji. Oko 50 do 60 posto troškova plovidbe u ovom brodarskom segmentu čine troškovi goriva, koji su kod eko brodova osjetno niži, zbog čega su ti brodovi daleko profitabilniji od klasičnih.

Zašto ste odlučili brod graditi u Koreji?

– Južna Koreja je najveći svjetski brodograditelj tankera, a s brodogradilištem SPP imamo pozitivna iskustva, pa je bilo logično da i novi brod naručimo od njih. Tamo smo već izgradili brodove Ravni kotari i Obrovac s kojima smo vrlo zadovoljni. Rafinerijski kapaciteti iz Europe sele se na Bliski istok.

Gdje vidite svoje mjesto u tim kretanjima?

– Korist od selidbe rafinerijskih kapaciteta prema istoku, pored potrošača koji će plaćati jeftinije gorivo, imat će i oni prijevoznici koji na vrijeme prepoznaju ovaj trend. Trgovina sirovom naftom zadnjih pet godina pada, dok trgovina naftnim derivatima konstantno raste. Za prošlu godinu rast trgovine naftnim prerađevinama trebao bi iznositi oko 3,2 posto, dok će trgovina sirovom naftom vjerojatno pokazati stagnaciju u odnosu na godinu prije. Procjenjuje se kako će idućih godina rasti potražnja za tankerskim kapacitetima za prijevoz naftnih prerađevina po stopi od 5,6 posto godišnje, što bi moglo utjecati na rast vozarina svih, pa i hrvatskih brodara. Mi smo na vrijeme prepoznali taj trend te se odučili napraviti zaokret u poslovanju i više se fokusirati na prijevoz naftnih derivata. Hrvatska ima dugu pomorsku tradiciju, znanje i iskustvo. Međutim, moramo znati pravdobno prepoznati trendove u brodarskom biznisu te se prilagoditi situaciji na tržištu, a ona se danas mijenja puno brže nego ikad prije. Oni koji to ne uspiju na vrijeme, nažalost neće uspješno konkurirati na zahtjevnom svjetskom tržištu.

Koji su još trendovi u pomorskom prometu?

– Iza nas je jedna od većih kriza koje su potresle brodarsko tržište. Veliki nerazmjer između ponude i potražnje na brodarskom tržištu bio je glavni razlog niskih razina vozarina zadnjih godina, zbog čega su brodari ostvarivali ogromne gubitke. Međutim, dio brodova je izišao iz upotrebe, tako da se tržište stabiliziralo, a došlo je čak i do rasta vozarina u tankerskom prijevozu. Tankerska plovidba je u 2013. poslovala pozitivno, a isto očekujemo i ze prošlu godinu.

Što očekujete od TNG-a u poslovnom smislu u 2015. godini?

– Očekujemo da će naša nova kompanija već prve godine ostvariti dobre rezultate. Naime, prva dva broda već su u eksploataciji i donose zaradu, a to očekujemo i s trećim brodom. Najvažniji događaj u ovoj godini bit će uspjeh inicijalne javne ponude dionica Tankerske Next Generation koja se otvara 26. siječnja i u kojoj ciljamo prikupiti oko 40 milijuna dolara. Tankerska plovidba je osnovala novu tvrtku vlastitim kapitalom, u nju smo unijeli dva broda iz svoje postojeće flote i novogradnju Dalmacija. Međutim, od početka nam je bio cilj da kroz IPO prikupimo dodatna sredstva kojima ćemo financirati gradnju novih brodova koji će prevoziti naftne derivate, u skladu s našom novom poslovnom strategijom. Dakle sav novac prikupljen u IPO-u namijenjen je daljnjem razvoju kompanije, kako bi mogla što uspješnije konkurirati na zahtjevnom i kompetitivnom svjetskom tržištu. Smatramo da bi ulaganje u dionice TNG-a moglo biti zanimljivo kako postojećim dioničarima Tankerske plovidbe, kojima se nudi da tijekom svoje dionice Tankerske zamijene za TNG po vrlo povoljnim uvjetima, tako i svima drugima koji žele s našom podrškom ulagati u likvidnu imovinunajmodernije brodove na svjetskom brodarskom tržištu, jer su s nama prepoznali opisane trendove koji bi mogli biti unosni za sve dobre brodarske kompanije.

Feed me
Muzej Iluzija
Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...