PAD PRIHODA

Telekom operatori u Hrvatskoj dižu cijene usluga: “Moraju rasti, niže su od europskog prosjeka!”

Arhiva, ilustracija

Cijene telekomunikacijskih usluga dugoročno će rasti, osobito u korporativnom sektoru, gdje je zbog borbe za tržište nastao velik pritisak na cijene, najavio je jučer Davor Tomašković, predsjednik Uprave Hrvatskog telekoma, na konferenciji “Trendovi u telekomunikacijama u 2015. godini” u organizaciji PwC-a Hrvatska i tjednika Lider.

– Cijene telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj su 25% niže od europskog prosjeka, ali je udio potrošnje u odnosu na ukupne prihode dvaput veći u odnosu na taj prosjek – kaže Tomašković.

Otpuštali menadžere

Prema njegovim riječima, u EU je previše operatora, više od 200 na 250 milijuna stanovnika, a u SAD-u na isti broj stanovnika samo su četiri operatera, pa je izvjesna daljnja konsolidacija tržišta.

Čelni ljudi telekoma pritom su redom poručili s jučerašnje konferencije da će ove godine fokus biti na kupcima, koji zbog krize više nego ikada traže vrijednost za novac. Telekomi su suočeni s padom prihoda, konkurencijom i regulatornim pritiscima. Tomašković je istaknuo da je u takvom okruženju HT lani doživio veliku transformaciju, za trećinu smanjio broj menadžerskih pozicija, poboljšao efikasnost i odradio niz ostalih koraka u približavanju korisnicima i povećanju profitabilnosti.

– Svjedoci smo eksplozije podatkovnog prometa. HT je lani uz sve tržišne izazove uložio više od milijardu kuna u mobilnu i fiksnu telefoniju – poručio je Tomašković.

Predsjednik Uprave VIPneta Jiri Dvorjančansky, koji je pet mjeseci na toj funkciji, istaknuo je da se iznenadio razvijenošću hrvatskog tržišta i implementacijom novih tehnologija. No, to tržište obilježava i nepovoljnja regulativa, nameti te šest godina recesije.

– Mi smo jedini telekom koji raste u prihodima bez obzira na pad tržišta. Ljudi traže vrijednost za novac, a mi smo se najbolje pozicionirali u tome. To što smo kapitalizirali recesiju nije dobro, a uvjeren sam da će se u 2015. taj trend i nastaviti. Pragmatični smo u investicijama, ulažemo kad mislimo da je tržište spremno, nismo avanturistički investitori. Ubuduće ćemo još više raditi na iskustvu kupaca i tu ima prostora za poboljšanja – poručio je Viktor Pavlinić, član Uprave Tele2.

Šef HT-a odmah je, pak, pojasnio da je riječ samo o kvartalnom rastu, dok na godišnjoj razini svi padaju u prihodima.

Na panelu se čulo da je najveći pad u prihodima od fiksne telefonije, dok neki segmenti tržišta, kao što je IPTV, značajno rastu. Poseban je problem regionalna nepokrivenost optičkim kabelima i velike razlike u urbanim i ruralnim sredinama. Operatori predlažu regionalnu deregulaciju uvjeta poslovanja, u protivnom nitko neće ulagati u optičku infrastrukturu u Slavoniji ili Gorskom kotaru.

Traži se brzina

Predsjednik Uprave Iskona Saša Kramar ističe da potrošači zahtijevaju veće brzine. Raste i interes za digitalne sadržaje, najviše u IPTV-u.

– Sadržaj je ključna stvar, što potvrđuje interes za sportom i filmovima. TV produkcija je bolja nego ikada prije i bez obzira na You Tube i web sadržaje, ljudi kod kuće gledaju TV više nego ikada. To je velik potencijal za rast – pojasnio je Kramar.

Online šest sati dnevno

Dvorjančansky je dodao da milenijska generacija na online sadržaj prosječno troši čak šest sati dnevno, a televiziju gledaju oko dva sata.

– Online sadržaj je velika prilika, ne samo za potražnju sadržaja na mobilnim uređajima nego i za smart TV. Web sadržaj u Hrvatskoj ima veliku ulogu i to tržište treba regulirati. Ekskluzivni sadržaj će rasti – zaključio je šef Vipneta.

Čelnici telekoma osvrnuli su se i na konkurenciju, posebno na OTT operatore koji bilježe veliki promet, ali ne podliježu regulatornim ograničenjima i ne ulažu u infrastrukturu. I ti bi igrači, kažu, barem trebali plaćati porez.

Pet velikih istiskuje stare igrače

Danas živimo u ekosustavu “Big 5” koji čine Apple, Facebook, Google, Microsoft i Amazon, u kojem OTT igrači (Skype, Whatsapp…) polako preuzimaju dominaciju nauštrb tradicionalnih telekoma, prisiljenih na preustroj i smanjenje broja radnika kako bi odgovorili na konkurenciju, istaknuo je Dejan Ljuština, član Uprave i partner u PwC-u Hrvatska.

S druge strane, upravo su telekom operateri važni nositelji cjelokupnog razvoja infrastrukture na kojoj se temelji budućnost digitalne industrije.

– Ekosistem se značajno mijenja, u industriji su se pojavili novi igrači, a s njima i novi poslovni modeli. Osnovni se modeli rada mijenjaju u roku 3-4 godine. Mnoge tvrtke koje ne prihvaćaju izazove propadaju. Ključ opstanka telekoma stoga je u racionalizaciji troškova, konsolidaciji, novim tržištima, ali i inovaciji – smatra Ljuština.

Postojeći će se ekosistem stoga uvelike promijeniti.

– Tri su moguća scenarija: da internet i OTT zavladaju, drugi je coopetition, a treći da telekomi ostvare svoja digitalna carstva. Istina je negdje u sredini – procjenjuje Ljuština. Multiscreening, multitasking, sadržaj na zahtjev, integracija s društvenim mrežama postaju nove potrošačke norme, dodao je.

Ostavi komentar koristeći Facebook



 

Listen on Online Radio Box!

Svira(lo) na Anteni Zadar 97,2

Listen on Online Radio Box!

10 najemitiranijih na Anteni Zadar