Hrvatska je zemlja najgore prometne sigurnosti, a u slučaju smrti sudi se onima koji su poginuli

Nakon značajnog smanjenja broja poginulih osoba u prometu od 2011. do 2014. godine,  2015. je donijela pogoršanje. Poginulo je 348 osoba dok se je lani ta crna brojka zaustavila na 307. Previše je to za zemlju koja se hvali najmodernijim europskim prometnicama pa uzroke valja potražiti negdje drugdje.

„Imala sam osjećaj da se sudi ubijenome, a ne muškarcu koji ga je usmrtio vozilom.“ Izjava je to čitateljice Deutsche Welle čiji je  brat kao pješak preminuo pod kotačima automobila kojim je upravljao vozač u čijoj je krvi izmjereno 1,33 promila alkohola. „Pogledajte presudu, oslobođen je. Na sudu se je ispitivala krivica poginuloga, jer je i on sam bio pod utjecajem alkohola. Vrednovala se i umanjena kvaliteta njegovog života, jer je bio bolestan pa sam pomislila kako će na kraju naša obitelj biti osuđena, a ne onaj koji je vozio pijan. U presudi piše da nije dokazano da bi optuženik povrijedio propise Zakona o sigurnosti u prometu, a kako mu je to ‘imputirao’ državni odvjetnik.“ Obitelj se nije žalila na presudu, želeći tu priču što prije ostaviti iza sebe, pa stoga ni naša sugovornica ne želi da joj objavimo ime. Ono na što nas je upozorila je da je isti taj sudac donio niz dvojbenih presuda, o čemu smo našli tragove i u dnevnom tisku zbog čega je bio podvrgnut disciplinskim postupcima.

Zatvor je za neke druge

I dok ovakvi „mali“ slučajevi rijetko dospiju u javnost, začudnu lakoću donošenja „light“ presuda pokazuju brojni predmeti bogatih i slavnih koji također, gotovo nikada, ne budu kažnjeni za smrti koje su izazvali upravljajući svojim vozilima. Posljednji među njima je poduzetnik Tomo Horvatinčić o čijem je tragičnom nizu prometnih nesreća izvještavao hrvatski tisak.  Najnovija se dogodila na moru 2011. godine kada je gliserom naletio na jedrenjak pri čemu je usmrtio talijanski bračni par. Olakotnih okolnosti je bilo bezbroj pa je poduzetnik 2015. godine osuđen na godinu i osam mjeseci zatvora, uvjetno na tri godine, u što se uračunava pritvor od mjesec. Čak mu ni upravljanje gliserom nije zabranjeno. Kako je presuda u međuvremenu poništena, postupak je krenuo iznova.

Stječe se tako dojam da je neučinkovito pravosuđe glavni neprijatelj sigurnosti u hrvatskom prometu, što potvrđuje i profesor s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu Željko Marušić. Pravosuđe je, kaže, problem države u cjelini. Teške prometne nesreće s tragičnim posljedicama završavaju sa skandalozno niskim kaznama „Mnogi su se izvukli i bez ikakve zatvorske kazne. To loše djeluje na cijeli sustav”, objašnjava situaciju u kojoj oni koji najgrublje narušavaju sigurnost u prometu znaju da će iz svega izaći nekažnjeni.

I Nijemci se raspojasaju na hrvatskim cestama

Loša prometna kultura druga je od glavnih prijetnji sigurnosti u prometu, priča profesor za Deutsche Welle, a nju vidi u odnosu prema pješacima. „Kada vidite da vozač ne stane pješaku koji je uz rub ceste, to je najveći pokazatelj nedostatka prometne kulture. Taj nedostatak se vidi i u poštivanju prometnih propisa“, navodi i dodaje da se propisi ne poštuju kada policije nema u blizini. No ovu je kulturu lako steći, ako su kazne izvjesne i oštre. „Naši vozači već u Sloveniji, kad idu u Njemačku, postanu kulturniji. Vrijedi i obrnuto. Nijemci su kod nas manje kulturni nego u svojoj zemlji, jer znaju da sustav nije toliko učinkovit.“

Marušić analizira kako u Hrvatskoj nisu problem propisane kazne te u tom segmentu ne bi ništa mijenjao, već što ih malo tko dobije. Sustav je „šupljikav“, bilo da nema dovoljno učinkovitih kontrola na mjestima koje su prepoznate kao točke na kojima se događaju nesreće, bilo da pravosuđe dopušta mnogima da potonu u zastaru.

Mladi i pijani ginu za volanom

U Hrvatskoj nerijetko ginu mladi vozači, oni koji nisu u potpunosti ovladali vozačkim vještinama pa precjenjuju svoje mogućnosti prilikom povratka iz noćnog provoda, često umorni, pod utjecajem droga i alkohola. Zemlja koja zdvaja nad vlastitom demografijom, posebno bi trebala promisliti o toj činjenici.

„Problem je što sustav nadzora nije usklađen s rizicima. A njih je najviše u noćima vikendima na mjestima gdje se okuplja mladež. Kontroliranje prometa treba prilagoditi tomu. Mlade vozače koji sjedaju u vozilo treba zaskočiti prije nego sjednu za upravljač ili u prvim metrima vožnje. Dobro se zna gdje se naša mladež opija noću. Promet treba kontrolirati u ranim jutarnjim satima u subotu. Tada je najviši stupanj opasnosti, a iza toga idu prvi sati nedjelje. Kada bi mladi vozači bili svjesnih da im je rizik prevelik, ne bi to radili.” Uz sve to, sigurnosti u prometu ne ide u korist ni skupi taksi prijevoz zbog kojeg mladi ljudi često sjedaju u vozilo s pijanim vozačima. „Država bi to trebala subvencionirati, odreći se davanja na noćne vožnje. To se vraća kroz sigurnost. To je ulaganje“, kaže naš sugovornik.

Više pročitajte na mrežnim stranicama DW

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...