NASTAVA NIJE CHAT SOBA Župan traži zabranu mobitela u učionicama!
ARHIVA ANTENA ZADAR/ILUSTRACIJE/ZADARSKA ŽUPANIJA
Kad zazvoni zvono, mobiteli šute – županova inicijativa mogla bi promijeniti pravila igre u školama…
Početak školske godine u Osnovnoj školi braće Radić u Pridragi donio je uobičajeni osjećaj uzbuđenja, ali i važnu poruku koja se tiče budućnosti djece i mladih. Župan Josip Bilaver, koji je posjetio školu u društvu načelnika Općine Novigrad Josa Klapana i ravnatelja škole Antonia Zubčića, iskoristio je priliku da, uz čestitke prvašićima i svim učenicima, pošalje jasnu poruku: vrijeme je da se mobiteli i društvene mreže stave po strani, a knjige ponovno uzmu u ruke, kako ističe župan.
„To se na kraju vrati u životu na pravi način“, rekao je Bilaver, naglasivši kako planira pokrenuti inicijativu za zabranu korištenja mobitela tijekom nastave u školskim razredima. Ideja se nadovezuje na sve češće rasprave u društvu o utjecaju digitalnih uređaja na koncentraciju, učenje i socijalne vještine djece, odnosno učenika. Sve više stručnjaka upozorava da su djeca uronjena u svijet ekrana do te mjere da im polako slabi sposobnost čitanja s razumijevanjem, kritičkog mišljenja i izražavanja.

Svatko tko je bio u učionici posljednjih godina zna kako izgleda kada zazvoni mobitel usred sata ili kada učenik, ili učenica, umjesto da prati nastavu, krišom tipka poruke ispod klupe ili udžbenika. Čak i kada su telefoni utišani, sama prisutnost ekrana može biti mamac koji odvlači pažnju školarcima. Nastavnici često svjedoče kako je teško održati fokus razreda kad su mobiteli stalno u rukama učenika, a sve češće ostaju po strani knjiga ili bilježnica.
U nekim europskim državama već su uvedene mjere zabrane korištenja mobitela u školama. Francuska je, primjerice, još 2018. godine donijela zakon kojim se uređajima ograničava pristup tijekom nastave, dok su slične odluke uvele i Danska te Švedska. Rezultati su pokazali smanjenje distrakcija i poboljšanje kvalitete nastave, ali i porast međusobne interakcije među učenicima.

U Hrvatskoj, zabrana korištenja mobitela u školama postaje sve češća praksa. Prema preporuci Grada Zagreba, osnovne škole trebaju zabraniti uporabu mobitela tijekom nastave i odmora. Odluka se temelji na stručnoj analizi gradskog Povjerenstva za prevenciju i suzbijanje zlouporabe droga i drugih oblika ovisnosti, izrađenoj na temelju uvida članova povjerenstva i rezultata ankete provedene u zagrebačkim školama. Prema podacima, oko 70 osnovnih škola u Zagrebu već je uvelo ograničenja korištenja mobitela. U Zadarskoj županiji mnoge osnovne škole kojima je osnivač županija zabranile su već vlastitim preporukama i odlukama upotrebu mobitela tijekom nastave, a uređaji se drže u torbama ili ostavljaju u ormarićima. Ova praksa postaje sve češća i u drugim dijelovima RH.
Stručnjaci upozoravaju na loše posljedice – probleme s koncentracijom, spavanjem i izloženost online nasilju. S druge strane, neki smatraju da je važno djecu naučiti umjerenosti u korištenju tehnologije, umjesto da se samo nameću zabrane pa i natom osjetljivom području. Stručnjakinje Shannon Godfrey i Julia Gustafson objašnjavaju da je upotreba pametnih telefona manje stvar neposlušnosti, a više neurokognitivni problem: djeca ne krše pravila zato što to žele, već zato što im je teško oduprijeti se distrakcijama. Istraživanja potvrđuju da često nisu u stanju kontrolirati pažnju jer im mozak još nije u potpunosti razvijen za takve izazove postavljene pred njima.

U vremenu kada je lako posegnuti za brzim sadržajem na mreži, knjiga ostaje nezamjenjiv alat za razvijanje dubine misli i mašte, uostalom čitanje nije samo razonoda, ono je temelj za razumijevanje svijeta i vlastite uloge u njemu. Djeca koja rano razviju naviku čitanja stječu bogatiji rječnik, lakše se izražavaju i imaju više strpljenja za zadatke koji zahtijevaju fokus i analitičko razmišljanje mališana.
Pitanje tehnologije u školama nije jednostavno, jer digitalni alati donose i prednosti u nastavi, ali sve se češće postavlja granica između korisnog i štetnoga. Društvene mreže i stalna dostupnost ekrana nerijetko do kraja odvlače pažnju i od obitelji, igre i zdravih navika. Bilaverova inicijativa otvara prostor za raspravu: je li vrijeme da se napravi odlučan korak i djeci u školskim klupama omogući prostor bez digitalnih ometanja, barem nekoliko sati na dan?

Odgovor možda leži upravo u ravnoteži. Tehnologija je dio našeg vremena i djeca je ne mogu, niti trebaju, potpuno izbjeći. No, jednako tako, škola i obitelj mogu ponuditi drugačiji svijet – onaj u kojem su knjige, razgovori i stvarno iskustvo jednako privlačni, a možda i važniji od virtualnog sadržaja.
Poruka „više knjiga, manje ekrana“ nije nostalgična želja za prošlim vremenima, već poziv da se djeci pruži šansa da rastu u okruženju koje im daje dubinu, a ne samo brzinu. Ako se ideja zabrane mobitela na nastavi pokaže kao korak prema tom cilju, onda bi upravo ova generacija mogla biti ona koja će ponovno otkriti snagu knjiga… (PL)
