City Gallery Rođendan

ODRŽANA RADIONICA Budući grafički urednici i dizajneri na tragu renesanse

U sklopu programa „Ja istražujem”, koji povezuje škole i istraživačke institucije, učenici 4. razreda Prirodoslovno-grafičke škole Zadar, smjera grafički urednik – dizajner, sudjelovali su u edukativnoj radionici pod nazivom „Grafički urednici na tragu renesanse”. Radionica je održana 30. rujna 2025. godine u organizaciji Znanstvene knjižnice Sveučilišta u Zadru, a okupila je učenike koji su tijekom jednog školskog sata zakoračili u fascinantni svijet renesansnog tiska i grafičkog dizajna.

Radionicu su vodili djelatnici Znanstvene knjižnice Sveučilišta u Zadru knjižničari Tomislav Blažević i Mihaela Šimat, koji su učenike upoznali s likom i djelom Alda Manuzija, jednog od najvažnijih tiskara i izdavača u povijesti. Manuzio je 1494. godine u Veneciji osnovao tiskaru koja je obilježila povijest knjige, a njegovi su inovativni pristupi u oblikovanju teksta i knjiga i danas temelj modernog grafičkog dizajna.

Aldo Manuzio i njegovi nasljednici pokazuju nam da je grafički dizajn oduvijek bio spoj funkcionalnosti i ljepote. Njegove inovacije – italik, mali formati, logotip – nisu bile samo tehničke novosti, već strategije za bolju komunikaciju s čitateljem.

Danas, u digitalnom dobu, grafički urednici i dizajneri nastavljaju njegov put: stvarati oblik koji olakšava čitanje, prenosi ideje i gradi identitet.

Kroz ovu interaktivnu radionicu, učenici su imali priliku vidjeti kako su izgledale knjige tiskane u Manuzijevoj tiskari te su analizirali grafička rješenja korištena u to doba. U fokusu radionice bilo je pitanje: zašto je nasljeđe Alda Manuzija i danas važno za dizajnere i grafičke urednike?

Proučavajući rijetka i dragocjena izdanja, učenici su prepoznali elemente dizajna koji su preživjeli stoljeća, od tipografskih rješenja do estetike naslovnica. Aktivnost je potaknula razmišljanje o važnosti povijesti u kontekstu suvremenog dizajna te ukazala na kontinuiranu ulogu grafičkog urednika kao posrednika između teksta, vizualnog identiteta i čitatelja.

Osim edukativne komponente, radionica je imala i dublju poruku – prikazati knjižnicu ne samo kao mjesto čuvanja knjiga, već i kao čuvara civilizacijskih vrijednosti, riznicu znanja i prostora inspiracije.

Sudjelovanje u ovakvim aktivnostima važno je za učenike strukovnih škola jer im omogućuje da teorijska znanja povežu s konkretnim primjerima iz kulturne i povijesne baštine. Ova radionica još je jednom pokazala koliko je važno povezivati obrazovne ustanove i istraživačke institucije kako bi se mladima otvorile nove perspektive i inspiracija za njihov budući profesionalni razvoj.

 

 

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...