21 TOČKA DNEVNOG REDA Jednoglasno prihvaćen rebalans za 2025. i proračun za 2026. Grada Nina
GRAD NIN
Nakon prihvaćanja dnevnog reda, jednoglasnom odlukom, na 5. sjednici Vijeća Grada Nina s 21. točkom dnevnog reda, prihvatile su se konačne izmjene i dopune proračuna Grada Nina za 2025. godinu (Rebalans Proračuna) unutar kojeg se ukupna vrijednost Proračuna usklađuje se na iznos od 9.375.000 eura (ukupni prihodi i primici, te ukupni rashodi i izdaci). Glavni razlog izmjena je uključivanje i preraspodjela prenesenog viška prihoda iz 2024. godine u iznosu od 1.426.134 eura.
Ove izmjene omogućuju financiranje ključnih razvojnih programa i kapitalnih projekata Grada, s najvećim fokusom na izgradnju i održavanje komunalne infrastrukture, a značajnija planirana ulaganja uključuju sredstva za: izgradnju i uređenje cesta i poljskih putova (344.000,00 €), izgradnju javnih površina (776.000,00 €), održavanje cesta i putova (990.000,00 €), ulaganja u sportske i rekreacijske objekte i terene (151.000,00 eura).
Očekivano najveće zanimanje vijećnika usredotočeno je na Proračun Grada za 2026. te projekcije za 2027. i 2028. godinu koji je izrađen sukladno uputama i smjernicama Ministarstva financija uzimajući u obzir vlastite gospodarske i društvene specifičnosti i stanja vodeći se pritom odredbama Zakona o proračunu i Zakona o fiskalnoj odgovornosti. Kretanja prihoda u razdoblju 2026. – 2028. godine određena su očekivanim kretanjem gospodarske aktivnosti, uzimajući u obzir fiskalne učinke porezne reforme koje su stupile na snagu do 1. siječnja 2024.
Ukupni prihodi i primici koji se sastoje od prihoda poslovanja, prihoda od prodaje nefinancijske imovine te primitaka od financijske imovine i zaduživanja (s uvrštenim kumuliranim viškom iz prethodne(ih)godine) planirani su u 2026. godini u iznosu od 15.500.000,00 €, odnosno, 129,36 posto u odnosu na važeći plan 2025. U 2027. godini je s 15.755.000,00 € planirano povećanje u odnosu na 2026. godinu od 101,65 posto dok se u 2028. godini sa 17.000.000,00 € predviđa povećanje od 107,9 posto u odnosu na 2027. godinu.
Prihodi od poreza bilježe konstantno povećanje te značajan udio u ukupnim prihodima grada, odnosno, čine najznačajniji udio u prihodima proračuna i to od 29,37 posto u Proračunu za 2026. godinu, 26,24 posto u Projekciji za 2027. i 24,27 posto u 2028. godini. Porez na dohodak predstavlja najizdašniji prihod poreza u 2026. godini kao i u projekcijama. Prihodi od administrativnih pristojbi i po posebnim propisima, među kojima su najznačajniji prihodi od komunalne naknade i komunalnog doprinosa, predviđaju se u prosječnom iznosu od 2,6 milijuna eura. Također značajan udio u planiranim prihodima čine planirana sredstva pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna koja se predviđaju u prosječnom iznosu od 7,9 milijuna eura. Planirana sredstva pomoći iz inozemstva se pretežno odnose na sredstva pomoći od institucija i tijela Europske unije koja se predviđaju u prosječnom iznosu od 3,8 milijuna eura. Ostale kategorije prihoda kretat će se u skladu s dosadašnjim trendom.
Ukupni rashodi i izdaci koji se sastoje od rashoda poslovanja, rashoda za nabavu nefinancijske imovine te izdataka za financijsku imovinu i otplatu zajmova planirani su u 2026. godini u iznosu od 15.500.000,00 €, odnosno, 129,36 posto u odnosu na važeći plan 2025. U 2027. godini je s 15.755.000,00 € planirano povećanje u odnosu na 2026. godinu od 101,65 posto dok se u 2028. godini sa 17.000.000,00 € predviđa povećanje od 107,9 posto u odnosu na 2027. godinu. Glavne odrednice rashoda u srednjoročnom razdoblju ostaju projekti izgradnje i ulaganja u lokalnu infrastrukturu. Rashodi izgradnje i ulaganja u lokalnu infrastrukturu predstavljaju 44,41 posto ukupnih rashoda u 2026. godini, dok u 2027. čine 50,49 posto a u 2028. 49,98 posto ukupnih rashoda i izdataka. Iz navedenog možemo zaključiti da se ukupni rashodi, odnosno, rashodi izgradnje i ulaganja u lokalnu infrastrukturu, koja se predviđaju u prosječnom iznosu od 7,7 milijuna eura, povećavaju, odnosno smanjuju, sukladno realizaciji kapitalnih projekata koja se financiraju iz sredstava pomoći iz inozemstva i to od institucija i tijela Europske unije kao i sredstava pomoći od subjekata općeg proračuna.
Prijedlogom Proračuna Grada Nina za 2026. godinu ukupni rashodi i izdaci se predviđaju na 15.500.000,00 € a obuhvaćaju rashode poslovanja u iznosu 8.491.300,00 €, rashode za nabavu nefinancijske imovine (dugotrajnu imovinu) u iznosu 6.883.700,00 € i izdatke za dane zajmove i otplatu glavnice primljenih kredita i zajmova u iznosu 125.000,00 €. Sukladno tome, ukupni rashodi proračuna i proračunskog korisnika bez planiranih izdataka i predviđenog manjka prihoda planirani su 2026. godine u ukupnom iznosu 15.375.000,00 eura.
Nakon izvješća o Proračunu i projekcijama istog, gradonačelnik Emil Ćurko izdvojio je nekolicinu iznimno važnih projekata čiji je početak realizacije planiran u 2026. godini poput: početka izgradnje Centra za posjetitelje „Wings for natura“ (prezentacija jedinstvene prirodne baštine Grada), izgradnja širokopojasne mreže interneta, izgradnja zgrade Policijske ispostave Nin te ureda za izdavanje građevinskih dozvola, čišćenje kompleksa vojarne Šepurine kao i još neke bitne infrastrukturne projekte, proračun Grada Nina za 2026. te projekcije za 2027. i 2028. godinu jednoglasnom odlukom su prihvaćene, izviještava nas iz Nina na stranici Grada, Marijana Ramov.
Izniman interes i konstruktivna rasprava se povela i oko Programa javnih potreba u socijalnoj skrbi i zdravstvu, kulturi i sportu na području Grada za 2026. Grad kao i svake godine u programu socijalne skrbi i zdravstva provodi razne oblike mjere i načini pružanja pomoći radi zaštite životnog standarda (od pomoći teško oboljelim, osposobljavanju osoba s invaliditetom, pomoći u kući za starije i nemoćne, zbrinjavanja socijalno ugroženih kategorija građana, božićnica umirovljenicima, osobama s posebnim potrebama te nezaposlenima, brizi za učenike i studente do provođenje mjera zaštita i unaprjeđenja zdravlja te sprječavanje širenja zaraznih bolesti, financiranjem udruga u zdravstvenoj zaštiti kao i pomoći rada zdravstvenim ustanovama na području grada Nina.
Programom javnih potreba u kulturi utvrđuju poslovi i djelatnosti u kulturi koji su od iznimnog značenja za očuvanje i obnovu spomeničke baštine grada, kulturnu ponudu (kazališne izvedbe, glazbeno scenske priredbe, muzejsko-galerijsku djelatnost, literarno-nakladničku djelatnost), folklor, zabavne manifestacije, očuvanje tradicijskog nasljeđa, promidžbu i kulturnu međugradsku i međudržavnu suradnju. Cjelokupan kulturni program kojeg Grad organizira u potpunosti dostupan i besplatan svim ninskim građanima i brojnim posjetiteljima.
Kroz program javnih potreba u sportu na području Grada Nina u 2024. Grad provodi i financira poticanje i promicanje sporta, provođenje sportskih aktivnosti djece, mladeži i studenata, financira djelovanje sportskih udruga, sportskih zajednica i saveza te ulaže u planiranje, izgradnju, održavanje i korištenje sportskih građevina i sportske infrastrukture značajne za Grad Nin. Gradski vijećnici pohvalili su one udruge u kulturi i sportu koje su izuzetno aktivne i svojim uključivanjem uvelike doprinose obogaćivanju društvenih događanja na području Grada, a za one manje aktivne iskazali su želju za većom angažiranošću te osmišljavanje inovativnih i kvalitetnih programa za koje će Grad u narednom razdoblju osiguravati i znatno veća novčana sredstva.
Rasprava se vodila i oko programa za građenja objekata i uređaja komunalne infrastrukture, kao i Programa održavanja objekata i uređaja komunalne infrastrukture na području Grada Nina za 2026. godinu. Svi programi jednoglasno su prihvaćeni. Na kraju posljednje ovogodišnje sjednice Gradskog vijeća, gradonačelnik Emil Ćurko zahvalio je svim članovima Gradskog vijeća na aktivnom radu u proteklih pola godine te svim vijećnicima, djelatnicima Grada, kao i gradskim tvrtkama, građanima i njihovim obiteljima, Gradonačelnik i Predsjednik gradskog vijeća poželjeli su obilje zdravlja, mirne blagdane, i još bolju i sretniju 2026. godinu svima skupa.