Predstavljen projekt Zadar urban mobility 4.0: “Građani će imati jednostavan sustav navođenja do slobodnog parkinga, smanjit će se prometna gužva”

Danas je u Kneževoj palači održana završna konferencija i predstavljanje projekta Zadar urban mobility 4.0.  Radi se o projektu vrijednom 1. 900 000 eura, od čega 1. 600 000  eura čine bespovratna sredstva EU ostvarena kroz ITU mehanizam u okviru operativnog programa Konkurentnost i kohezija. U sklopu projekta razvijene su mobilna aplikacija, sustav pametnog parkiranja, sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu, sustav informiranja, sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu te centralni informacijski sustav koji čini srž ovog projekta. Ovim projektom počela je digitalizacija grada Zadra koja za cilj ima olakšavanje života građanima grada Zadra.

U uvodnom dijelu medijima se obratio gradonačelnik Branko Dukić rekavši da se trenutno radi na tome da se u jedan sustav uključe gradska raskrižja kako bi sve moglo lakše kontrolirati. Najavio je da će građani dobiti jednostavni sustav navođenja do slobodnog parkirnog mjesta, brzi i lagani sustav naplate u javnom prijevozu, informacije o gradskim linijama, trasama, vremenima polaska sa stanica i trajanju vožnje. Naglasio je da je cilj ovog projekta bio pojednostavniti pristup javnim uslugama i podići kvalitetu urbanog življenja.

– Svjesni smo kako imamo problema u prometu, no cilj nam je još dodatno raditi na pametnim rješenjima. Prva konkretna primjena ove mreže realizirala se u kontekstu parkiranja. Oko 1200 parkirnih mjesta opremljeno je parking senzorima kojima se u realnom vremenu može vidjeti sloboda, odnosno zauzetost parkirnih mjesta. Uskoro ćemo putem aplikacije ponuditi čitav niz javnih usluga, primjerice kupovanje karata za muzeje, kazalište, koncerte i slično. Siguran sam u nastavak cjelokupnog projekta novim europskim sredstvima, poručio je Dukić.

Nakon gradonačelnika, prisutnima se obratila pročelnica Upravnog odjela za EU fondove Stefani Mikulec Perković koja je naglasila da je ITU mehanizam fokusiran na teritorijalni razvoj gradova te da je Zadar među prvih sedam gradova koji koriste taj mehanizam. Naglasila je da se broj gradova koji sudjeluje u novoj financijskoj perspektivi ITU mehanizma trostruko povećao u odnosu na prošlu financijsku perspektivu, a Zadarsko područje sada ima 13 općina koje sudjeluju u mehanizmu. Naglasila je također da su pri upotrebi mehanizma usmjereni na četiri područja: konkurentnost, zaštita okoliša, povezanost i mobilnost.

– Rezultate svih projekata iz ovog mehanizma vidjet će se ubrzo. Prvi projekt bila je Zona Crno, čija je ukupna vrijednost 35 milijuna kuna. Nadalje imamo gradnju Poduzetničkog inkubatora, a ukupna vrijednost projekta je 24 milijuna kuna. Projekt Centra za mlade isto radimo, bit će sve završeno kroz nekoliko mjeseci, ovo je bio prvi kapitalizirani projekt gdje se rezultati već sad mogu vidjeti. Također, obnova stare Tehničke škole projekt je koji se provodi preko ITU mehanizma, poručila je Mikulec Perković.

Darko Ivanišević iz tvrtke Grafik.net, jedan od tvoraca splikacije Zadar Smart City koja je dio ovog projekta objasnio je kako su posložili aplikaciju, njezine funkcije te naglasio kako je to prva takva aplikacija u Hrvatskoj. Naglasio je kako su cijevi bili posebno postavljeni za građane, posebno za komunalne usluge pa je tako za komunalno društvo, u ovom slučaju Liburniju cilj bio prikupiti podatke kako bi se građanima olakšalo korištenje usluga, a pružatelju usluga povećala učinkovitost. Ivanišević je potom pokazao tzv gradsku karticu te objasnio njezinu funkciju.

– Početna ideja bila je da postoje fizička i virtualna kartica. Može biti personalizirana ili ne personalizirana, ovisno kako korisnik želi. Prije ovoga korisnik je otišao na primjerice kiosk, kupio papirnatu kartu koju je morao rezati prilikom ulaska. Onda je to isto napravljeno s karticama gdje je korisnik morao opet ići na kiosk raditi nadopunu kartice. Sada, s ovom aplikacijom, kiosk postaje naš mobitel. Građani Zadra doslovno će putem m-bankinga moći napuniti karticu, bilo virtualna bilo fizička, objašnjava Ivanišević.

Naglasio je kako će ova aplikacija vozačima uvelike olakšati posao jer će ih se rasteretiti prodaje karata i komunikacije s putnicima. Osim toga aplikacija će olakšati putnicima putovanje gradskim busevima jer će moći pratiti kretanje autobusa u realnom vremenu te će im sve informacije biti dostupne na jednom mjestu u realnom vremenu.

– Prvi cilj digitalizacije bio je povećati učinkovitost, dakle s gradskom karticom, javni prijevoz će opet biti deset kuna, moći ćete stopirati parking pa ne dobiti kaznu. Također pomoću aplikacije se može rekonstruirati kretanje autobusa i vidjeti je li krenuo na vrijeme. Podatci su sigurni i kriptirani i može im se pristupiti i offline, rekao je Ivanišević.

Goran Ranogajec iz tvrtke Callidus grupa koja je radila na sustavu pametnog parkinga u Zadru prikazao je kako sustav izgleda i funkcionira unutar aplikacije. Na aplikaciji će biti dostupan pregled slobodnih parkirnih mjesta u realnom vremenu. Na aplikaciji će biti prikazane 14 mikrozona parkinga u Zadru te će se prema bojama moći vidjeti kolika je vjerojatnost za pronalaženje parkinga u određenoj mikrozoni u realnom vremenu. Također, aplikacija će građane navigirati do mikrozone, a kada se približe zoni, pokazat će se dostupnost individualnih parking mjesta. Cilj aplikacije i sustava je, kako naglašava Ranogajec, razbijanje prometnih gužvi po gradu Zadru. Za kraj su poručili da bi aplikacija trebala kroz nekoliko dana biti dostupna na Google Store-u i Apple Store-u.

Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...