Donosimo koje su prednosti električnih romobila i zbog čega je sve policija kažnjavala vozače
Nedavno je pokraj Kutine 15-godišnja djevojčica pala s električnog romobila, nakon čega je zbog teških i po život opasnih ozljeda hitno prebačena u Kliniku za dječje bolesti u Zagrebu. Srećom, sve je na kraju dobro završilo, no liječnici su tada upozorili na sve veći broj takvih nesreća koje se događaju i djeci i odraslima. Svakog tjedna u bolnice prime između petero i sedmero ozlijeđene djece s oguljotinama do težih povreda glave, no često dođe i do požara. Provjerili smo zbog čega su najčešće kažnjavani vozači, koji su uzroci požara, kako se zaštititi, na što pripaziti ako koristimo električna vozila te koje su naposljetku prednosti ovog ‘osobnog prijevoznog sredstva’, istražuje Tportal.
Prošle godine se prvi put zakonski reguliralo sudjelovanje električnih romobila u prometu. Električni romobil, električni monocikl, segway i slična vozila svrstavaju se u posebnu kategoriju onih za koja je uveden izraz – osobno prijevozno sredstvo. Takvima se smatraju vozila s elektromotorom ne jačim od 0,6 kW te koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, a nemaju mjesta za sjedenje.
Maksimalna brzina smije im iznositi 25 kilometara na sat, njima smiju upravljati samo osobe od 14 godina nadalje i svi vozači moraju nositi zaštite kacige.
‘Mala električna vozila kao alternativni način prijevoza posljednjih godina popularizirala su mikromobilnost te su na taj način u urbanim sredinama napravila velik pomak u rasterećivanju prometnih gužvi, kao i bržem dolasku na željeno mjesto’, kažu nam iz Hrvatske udruge vozača električnih romobila (HUVER), procjenjujući da na hrvatskim cestama prometuje između 20 i 25 tisuća malih električnih vozila.
‘Zakon nije dobro napisan’
No pritom ističu da zakon nije dobro napisan jer nije dobro definirao mala električna vozila.
‘Mala električna vozila, prema zakonu, smiju imati do 500 vata snage, a u suprotnom ih je potrebno homologirati. Kad želite homologirati malo električno vozilo, Centar za vozila Hrvatske nije u mogućnosti učiniti to jer direktiva EU-a o homologaciji vozila na dva ili tri kotača i četverocikla kaže da ako ne postoji sjedeće mjesto na potencijalnom vozilu, utoliko navedeno vozilo nije potrebno homologirati’, kažu nam iz HUVER-a.
S druge strane pak smatraju da je odluka da se malim električnim vozilima ograniče brzina i snaga elektromotora opresivna.
‘Dovoljno je ograničenje brzine od 25 km/h jer postoje gradovi u kojima su visoke elevacije, kao što je npr. Rijeka, u kojoj je potreban električni romobil s puno većim okretnim momentom da bi se osoba uspjela uspeti na željeno mjesto. Ne postoji nijedno uporište za to da se ograničava snaga elektromotora kad s druge strane jednako tako možete kupiti auto od 400 konjskih snaga te vas zakon niti u jednom segmentu ne ograničava, već postoje oznake ograničenja brzine na cesti’, kažu iz HUVER-a.
Udruga inače okuplja preko 8500 ljubitelja električnih romobila kroz razne platforme iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije… U pet godina postojanja napravili su niz poligona sigurne vožnje, aktivno sudjelovali u izradi zakona te kontinuirano ističu važnost mikromobilnosti, kažu iz te udruge, istražuje Tportal.
Prednosti i nedostaci električnih vozila
‘Kao glavni adut malih električnih vozila izdvajamo praktičnost jer mikromobilnost omogućuje izbjegavanje gužve u urbanim sredinama te povećava broj slobodnih parkirnih mjesta u središtima gradova. Mala električna vozila su ekološki prihvatljiva i trošak prijevoza je zanemariv. Prosječan električni romobil, koji koristi većina građana, ima snagu elektromotora od otprilike 300 vata te dolazimo do računice od oko 0,50 eura troška struje na 100 kilometara.
Glavni nedostatak malih električnih vozila ograničenost je vremenskim prilikama jer nikako nije preporučljivo voziti po kiši. Nedostatak je i mali domet kretanja jer možete ostvariti otprilike 30-ak kilometara po jednom punjenju’, kažu iz HUVER-a.
Podaci policije i kazne
Policija nam je ustupila preliminarne podatke za osam mjeseci 2023. godine. U tom je razdoblju evidentirano 1948 prekršaja vozača osobnih prijevoznih sredstava. Najčešći prekršaji koje je policija evidentirala su:
- 1246 prekršaja zbog nenošenja zaštitne kacige za vrijeme upravljanja vozilom, za što je propisana novčana kazna od 30 eura
- 96 prekršaja zbog upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola, za što je propisana novčana kazna od 60 eura
- 99 raznih prekršaja za koje su propisane novčane kazne od 130 eura, odnosno 60 eura
- 53 prekršaja za nepoštivanje prometnih znakova u cestovnom prometu, za što je propisana novčana kazna od 60 eura
- 45 prekršaja za nenošenje reflektirajućeg prsluka noću i u slučajevima smanjene vidljivosti, za što je propisana novčana kazna od 30 eura.
Savjeti policije građanima:
- Prilagodite brzinu kretanja vozila vrsti površine prometnice po kojoj se krećete
- Za vrijeme vožnje obavezno na glavi nosite zaštitnu kacigu
- Nemojte na osobnom prijevoznom sredstvu prevoziti druge osobe
- Savjet roditeljima je da ne kupuju djeci ovakvu vrstu vozila, jer njima smiju upravljati samo osobe koje su navršile 14 godina
- Nemojte upravljati vozilom ako ste konzumirali alkohol, drogu ili određene lijekove.
Velik broj požara
Pojavom sve više električnih romobila povećava se i broj požara, a oni, kako ističu iz Hrvatske vatrogasne zajednice, mogu biti jako zahtjevni za vatrogasce jer se često prošire na objekte ili druga vozila.
‘Prilikom požara na električnim romobilu ustvari govorimo o zapaljenju litij-ionske baterije koja služi za pogon, a izgara vrlo agresivno i trenutno, s velikom temperaturom izgaranja koja ima tendenciju širenja i tako ugrožava okolinu u kojoj se nalazi romobil’, kaže nam Gordan Filinić, pomoćnik glavnog vatrogasnog zapovjednika za logistiku u Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici, pišee Tportal.
Do požara izazvanog baterijom električnog romobila može doći zbog više faktora:
- zbog kvara upravljačke jedinice koja upravlja baterijom
- zbog mehaničkog oštećenja baterije
- zbog korištenja neodgovarajućeg punjača za bateriju.
‘Stoga je jako važno držati se preporuke proizvođača i uvijek koristiti pouzdane certificirane punjače. Nakon punjenja uvijek treba iskopčati kabel napajanja i, što je najvažnije, odabrati pogodno mjesto za punjenje baterije romobila. Izbjegavajte skladištiti, a pogotovo puniti električne romobile u stambenim prostorima i vodite računa o tome – ako nam se već romobil našao u stambenom prostoru – da ga nikada ne ostavljate na izlazima jer si time onemogućavate izlaz iz stana ili kuće ako dođe do požara’, upozorava Filinić.