TAJNE INFLUENCERA Kako oblikuju percepciju djece i mladih: između stvarnosti i lažnih vijesti

Hrvatska udruga za odnose s javnošću (HUOJ) organizirala je u petak okrugli stol pod nazivom “Tajne influencera: između stvarnosti i lažnih vijesti” u Centru za mlade u Zadru. Cilj rasprave bio je osvijestiti javnost o snažnom utjecaju influencera na djecu i mlade u digitalnom dobu, s posebnim naglaskom na problem dezinformacija i manipulacije sadržajem.
Okrugli stol okupio je eminentne stručnjake iz područja komunikacije, medija i obrazovanja: dipl. nov. Katarinu Alvir (Sveučilište u Zadru), Tamaru Kvas, mag. comm. (Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu), Vladimira Šetku (HRT) i dr. sc. Lindu Martić Kuran (Veleučilište Marko Marulić u Kninu). Moderirala je Vlatka Vučić Marasović, voditeljica Dalmatinske podružnice HUOJ-a.
Katarina Alvir otvorila je raspravu definirajući pojam influencera i predstavljajući različite kategorije i primjere njihove komunikacije. Središnja tema bila je uloga komunikacije influencera i njihovog sadržaja u oblikovanju razmišljanja i ponašanja djece i mladih.
Dr. sc. Linda Martić Kuran naglasila je važnost primarne socijalizacije i učenja o medijima, ističući problem nedovoljne medijske pismenosti roditelja. Dodala je kako potrošačka kultura značajno utječe na konzumaciju sadržaja.
Vladimir Šetka s HRT-a upozorio je na važnost provjere informacija, izražavajući zabrinutost što se mladi sve manje informiraju putem klasičnih medija. Alvir je dodala da je u današnjem svijetu, gdje se informacije šire izuzetno brzo, nužno provjeravati izvore, Tamara Kvas objasnila je kako adolescenti i djeca razvijaju parasocijalne veze s influencerima. Naglasila je i nekontrolirani ulazak djece u svijet medija te njihovu nesvjesnost da algoritmi funkcioniraju na temelju “ekonomije potražnje”…
Poseban naglasak stavljen je na važnost medijske pismenosti, odgovornosti influencera pri objavljivanju sadržaja te autentičnosti. Panelisti su se dotaknuli i problema prikrivenog oglašavanja i manipulacije korisnika.
Društvene mreže postale su glavni izvor informacija za mlade i značajno oblikuju njihovu svakodnevicu. Influenceri su, kao opinion leaderi, zauzeli središnje mjesto u digitalnoj sferi i postali novi uzori mladima. Panelisti su istaknuli kako je razvoj vještina poput kritičkog razmišljanja i analize sadržaja ključan u današnjem svijetu. Velik broj prisutnih aktivno je sudjelovao u raspravi, postavljajući pitanja stručnjacima.