ELEKTRIČNI ROMOBILI Sve više nesreća zbog nedostatka biciklističkih staza

Ako ste se ovih dana prošetali centrom grada onda znate kako je to kad pored vas projuri neki električni romobil. Ljudi koji voze te romobile često lete po pločnicima brzinom od 25 km na sat. Pješaci, turisti, stariji ljudi, djeca, svi se moraju micati jer se romobilima uvijek negdje žuri. Ne samo što voze prebrzo, nego većinom nisu zabrinuti hoće li se zaletjeti u nekoga. Kafići, terase, šetnice, ništa nije sigurno.
S druge strane, sve više vozača tih istih romobila vozi po cesti. Neki kažu – pa šta će drugo, pločnici su puni, a biciklističkih staza nemamo. Grad kao Zadar, koji se stalno promovira kao turistički, realno nema ni metra pravih biciklističkih staza, pogotovo u širem centru.
Pa onda ti budi pametan..ako voziš po pločniku, riskiraš da srušiš nekoga. Ako voziš po cesti, riskiraš da te pokupi auto. Ljudi na romobilima sad se ponašaju kao biciklisti, ali za razliku od biciklista koji smiju voziti desnim rubom ceste, romobili još nemaju pravilnik. Većinom nemaju ni zaštitu pri vožnji. Nesreća po Zagrebu i Splitu ima sve više, i to s ozbiljnim posljedicama, a ni mi u Zadru nismo daleko. Romobili na cesti u sudaru s autom nemaju nikakve šanse. Nemaju kacige, nemaju reflektirajuće prsluke, nemaju registraciju, a često nemaju ni svijest o osnovnim prometnim pravilima, jer ih najćešće voze djeca. I nije problem samo u njima, ni vozači automobila nisu navikli paziti na vozila koja se kreću brzinom bicikla, a puno su manja i teže uočljiva.
Logičan potez bio bi uvesti biciklističke i romobilske staze, barem u novim dijelovima grada, kao što ih imaju gotovo svi gradovi na Mediteranu koji ozbiljno računaju na turizam. U mnogim europskim gradovima već postoje pravila: romobili ne smiju po kolniku, ali zato postoje biciklističke staze na kojima mogu voziti. Postoje i ograničenja brzine na romobilima, a u nekim zemljama su obavezne i kacige. Kod nas ništa. U nekim gradovima i državama električni romobili su zabranjeni. Primjerice, Pariz je ove godine zabranio električne romobile za najam, i to nakon referenduma na kojem su građani sami rekli da im je dosta. Previše nesreća, previše bahatosti i nereda. I sad ih tamo nema. Tko želi romobil, može imati privatni, ali ih onda nema na svakom kantunu. Slične zabrane uveli su i neki gradovi u Španjolskoj, dok je u Nizozemskoj i Njemačkoj vožnja strogo regulirana, s jasnim pravilima i kaznama.