Djeca medija

Suvremena kultura prelazi u medijsku kulturu. Ona se transformira(la) u medijsku kulturu. Medijski manipulatori sve duže o(p)staju na tržištu podilazeći najnižim strastima. U tom trendu najviše stradavaju „djeca medija“.

 

Televizija i internet – pogubni kradljivci vremena

Mediji nude više zabavnog i manipulativnog nego informativnog i obrazovnog sadržaja. Sve više su u funkciji indoktrinacije i/ili manipulacije. U Hrvatskoj je većina zabavnih emisija stranog podrijetla, čija je posljedica da smo „izloženi nesmiljenom medijskom i kulturnom imperijalizmu“. (S Malović).

Istraživanje V. C. Strasburgera, Amy B. Jordana i E. Donnersteina s Odjela za pedijatriju Sveučilišta u New Mexicu, pokazuje da mladi u SAD-u provedu prosječno sedam sati dnevno uz elektroničke medije. Na popisu životnih vrijednosti slava je djeci najvažnija. Pokazalo je to istraživanje koje su proveli znanstvenici s američkog sveučilišta UCLA. Oni su pratili kako se među djecom mijenjaju vrijednosti u posljednjih nekoliko desetljeća. Glavne vrijednosti u 1997. godini bili su: zajedništvo, dobročinstvo, imidž, tradicija i samoprihvaćanje. Top 5 vrednota kod djece u 2007. godini su slava, uspjeh, popularnost, imidž i uspjeh. “Procjenjujući kako popularni televizijski likovi utječu na djecu u dobi od 9 do 11 godina, bili smo svjesni efekta popularne kulture. No, šokirani smo tako dramatičnim promjenama u posljednjih desetak godina.”- kažu znanstvenici čija je studija objavljena u časopisu Cyberpsychology. Manipilatori s „kulturom zavođenja“ (S Alić) nude iluzije, bogatvo „svjetla reflektora“, a sebičnost promoviraju kao (implicitnu) vrednotu. Indoktriniran medijskim porukama kako postati bogat, moćan i slavan, (mladi) čovjek živi pod pritiskom ostvarenja nemogućeg.

Nakon televizora, internet je ljude maknuo iz stvarnog života i (o)stavio ih u virtualni svijet, gdje se fikcija nameče kao stvarnost. U svojim sobama internetski ovisnici postaju socijalno izolirana bića. Facebook i blogovi postaju arene za napade, nasilje, difamiranja „protivnika”. Djeca i mladi u svojim snimkama objavljenima na Internetu sve češće (kao vid zabave) prikazuju brutalna iživljavanja nad slabijima, nemoćnima, starijima, invalidima i životinjama. Popularnost na Internetu najlakše se stječe provokacijama (Getty Images). Daju se i upute kako biti primjećen na Internetu: Ako želite dugo chatanje i komentiranje, ne započinji komentar s riječima poput „volim”, „sviđa mi se”, kaže jedan od voditelja istraživanja MikeThelwall. Objavite provokativnu poruku i sigurno će dobiti puno komentara. To potiče i „požutjeli tisak“. Britanska novina The Sun, 3. kolovoza 2010. poručuje svojim mlađim čitateljima: „Zaradi novac za priču. Mi smo u potrazi za dobrom pričom – i plaćamo velike svote za njih svaki dan. Ako imaš priču o skandalu i slično, nazovi nas.“

Reality show programi nude mladima intimu na prodaju, voajerstvo postaje stil života, a sve vodi „psihološkom kanibalizmu” (dr. G. Dodig). To je arena moralnih gladijatora. Uspros svemu, uskoro kreće još jedan Big brother

 

Seks i nasilje glavne teme u filmovima, dramama i romanima

IMDb je internetska stranica koja prezentira sadržaje vezane uz filmove, tv serije i poznate ličnosti koje se u istima pojavljuju. Top lista 250 filmova: http://www.imdb.com/chart/top nudi registriranim posjetiteljima priliku da “glasaju”, to jest da dodijele ocjenu od jedan (najlošije) do deset (najbolje) filmovima i tv serijama. Prvo mjesto zauzima film The Shawshank Redemption i rangiran je s (na skali od jedan do deset) s prosječnom ocjenom od 9.4. To je film u kojemu se glavni junaci zatvorenici s doživotnom zatvorom kaznom pokazuju kao mučenici režima. U filmu su prisutne scene silovanja, premlaćivanja, samoubojstva, konzumiranja alkohola, a rječnik prepun vulgarizama. „Glasači“ koji imaju manje od 18 godina (njih 8.342) filmu daju u prosjeku ocjenu 9,5. Dakle, i djeca su aktivni gledatelji istih.

Drugo mjesto zauzima film The Godfather s ocjenom 9.2 i 671 202 glasova. Ovdje je glasača koji imaju ispod 18 godina bilo 4 629 i dali su prosjek od 9.4, a oni u dobi od 18 do 29 (njih 287 710) prosjek od 9.2. Kao i prvorangirani film i ovaj je žanrovska kombinacija kriminalistike i drame. Prikazuje se zatvoreni svijet obitelji Corleone i njihov organizirani kriminal s preprodajom droga. I tom filmu ima dosta seksualnih scena, nasilja sa scenama ubojstava, a dilanje droge se provlači kroz čitav film. Treće mjesto zauzima The Godfather II. Film je ocijenjen prosječnom ocjenom 9.1, a sudjelovalo je 432 604 glasača. Glasači koji su imali ispod 18 godina (njih 2 736) dali su prosjek od 9.2, a oni u dobi od 18 do 29 (njih 180 000) dali su prosjek od 9.2. The Godfather II vraća gledateljstvo u vrijeme prije prvog filma, glavnog lika koji kao devetogodišnjak bježi sa Sicilije, nakon što mu je obitelj ubijena. Pored seksualnih scena, nasilje je sveprisutno, ima dosta vulgarizama i riječi koje ponižavaju useljenike.

Poznata teatrologinja Sanja Nikčević u svojoj knjizi «Nova europska drama ili velika obmana» opisuje činjenicu kako je nasilje nadominantniji oblik i/ili trend i u dramama. Navodi brojne drame u kojima se favoriziraju incestuozni odnosi, životi prostitutki, patnje ovisnika i to postaje trend najgledanijih formi. Nasilje na sceni, i to nagomilano do ekscesa s puno psovki, jedine su osobitosti tog trenda. Službeno izvješće «New Playwirght Trusta» pokazuje da se sredinom devedesetih u Britaniji nametnuo trend (u dramama) takozvane «in–yer-face drame» (drama koja udara u lice), što znači da je za izbor i postavljanje drame najvažnije izazvati šok kod gledanja (kako bi privuklo medijsku pozornost).

Prateći najčitanije romane ili svjetske uspješnice u svojoj knjizi „Manipuliranje potrebama mladih“ otkrivam da su 2005. godine najčitanije knjige s brojnim i detaljno opisanim scenama nasilja: „Lovac na teroriste“ i romanu „Zlo“ (u njemačkom izdanju Das Bőse), a u romanu „Najslađa tajna“, novac se izdiže iznad svih vrijednosti (i u obitelji). U slijedećim uspješnicama veliča se promiskuitet i skupni seks kao izazov (za sve): „Putovanje u sedmo nebo“, „69 vručih savjeta“, „Sedma noć“, „Seksualni život moje ujne“… Nikki Gemmel u Velikoj Britaniji, SAD-a, Njemačkoj i Francuskoj postaje poznata romanom „Anonimna gola mladenka“ s istom tematikom – „seksualnog oslobađanja“. U istu skupinu romana spada knjižica P. Melisie „100 poteza prije spavanja“. J. T. Leory u svjetskoj uspješnici “Udarci i poljupci“ daje morbidnu poruku: Mučenje mora postati ljubav, a bol užitak“. Većina svjetskih uspješnica je zaokupljena nasiljem, najnižim porivima i trivijalnim temama. Najpopularnije tv voditeljica u SAD-a Oprah Winfrey se javno ispričala milijunskom gledateljstvu početkom 2006. godine kada je preporučila knjigu Jamesa Freya «A million Little Pieces» (Milijun malih dijelova) koji se u knjizi predstavlja kao izliječeni ovisnik o dogama i alkoholu s „debelim“ kriminalnim dosjeom. Ništa od navedenog nije bilo točno, ali je lukavi autor zaradio milijune dolara za lakovjerne amerikance.

Analizom svjetskih bestsellera, drama, reklama, (animiranih) filmova, serija, reality show programa, kao i listova za tinejdžere, sa suradnicima u mojim posljednjim znanstvenim monografijama, ukazujem(o) na njihovu istu tematsku “opsjednutost” životom „slavnih“, seksualnošću, voajerstvom, dokoličarenjem i nasiljem. Tomu doprinosi i tabloidizacije medija. Marina Tenđera je to sjajno opisala u tekstu „Korporacijski masakr medija“ (u Vjesniku od 3. ožujka 2012).

U žutom tisku i medijima koji preferiraju senzacionalistički pristup podilazi se najnižim strastima s porukom da sve ima cijenu a ništa vrijednost, gdje najviše stradavaju djeca i mladi. Zato Igor Kanižaj i Danijel Labaš nazivaju novu generaciju najmlađih- „djeca medija“.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...